Veckans söndagskoll

kk-litenJust nu är det politik som gäller på Kulturkollo och denna helg håller jag mig ganska tyst. Inte för att jag på något vis tycker det är ointressant eller oviktigt eller vill förminska något utan för att jag helt enkelt behövde vila. Tidigare i veckan publicerade jag två inlägg på Kulturkollo, som tog en hel del kraft att formulera.

I det första inlägget, ”Skönlitteratur – en lisa för själen”, skrev jag om biblioterapi och att det för ca ett år sedan kom en tvärvetenskaplig studie som påvisade det positiva sambandet mellan skönlitterär läsning och rehabilitering vid utmattningssyndrom, vilket jag berättar att jag har personlig erfarenhet av (d.v.s. av både utmattningssyndrom och biblioterapi).

I följande inlägg, ”min strupes sår, mitt hjärtas skri i världen”, skrev jag om författare som har funnit språket för att förmedla de svåra känslorna, de tunga, ibland obeskrivligt mörka känslorna.

Utöver det har det faktiskt blivit hela tre recensioner här på Litteraturkvalster & småtankar, vilket får sägas vara ett tämligen ovanligt gott bloggresultat. Klicka dig vidare via bilderna nedan om du vill läsa dem.
flynn_vassa_foremal_omslag_inb    9789100138882

I kväll ska jag åka och rösta. En självklarhet! Använd din röst! Och missa för sjutton inte de andra kulturkollarnas intressanta inlägg på Kulturkollo.

 

 

Lämna en kommentar