När hundarna kommer av Jessica Schiefauer

Det märkligt det här. Det här att jag inte skrivit om När hundarna kommer. Detta till trots att boken faktiskt var en av de bästa böckerna jag läste under föregående år. Det var dock årets sista lästa bok – kan vi skylla på det (om det nu kan vara en ursäkt redan i oktober månad)?!

Ester och Isak bor i ett litet samhälle fyllt av tristess, grå vardag och de nynazistiska strömningarna blir allt mer påtagliga. Ett hakkors där och vit-makt-musik där. Jag tänker på min egen ungdom, jag tänker på idag.

När hundarna kommer handlar om en sommar. En sommar då uttråkade tonåringar festar vid sjön. En sommar då Ester och Isak blir så där totalt förälskade i varandra. En sommar då en pojke också blir misshandlad till döds vid sjön av en grupp ungdomar. Och Anton, Isaks lillebror, var där.

Schiefauers historia utspelar sig enligt henne själv under -90-talet (vilket inte skrivs ut i romanen), men de tragiska händelserna kunde lika gärna hänt idag. Dagens samhälle skiljer sig inte så himla mycket från -90-talets negativa strömningar. Schiefauer berättar själv i  pressmeddelandet i samband med utgivningen av romanen: ”Det finns många likheter mellan mina ungdomsår och nu: ett främlingsfientligt parti i riksdagen, lågkonjunktur, en hård människosyn som sprids i rasande fart – ofta tänker jag att mitt 90-tal går i en kuslig repris. Så jag tror att både unga och äldre kan känna igen sin tonårstid i den här historien.

Vad är det som gör att jag fastnar så? Dels är det naturligtvis omöjligt att inte dra trådar till ett mord som skedde på ett snarlikt sätt 1995. Ett mord som skakade hela Sverige och mitt tjugoåriga jag. Det har inte varit författarens avsikt att skildra detta på ett faktiskt sätt, utan hon har studerat flera faktiska fall när hon gjorde research, men jämförelsen är som sagt oundviklig. Dels hur Schiefauer bygger sina karaktärer och relationerna dem emellan. Tonårsbesattheten blir så småningom personifierad i Esters karaktär och man vill liksom lyfta upp henne  så hon kan finna en distans till det som sker. Och Isak, ja Isak. Brodern. Smärtan.

Det jag kanske blir mest imponerad över är hur författaren i huvudsak håller sig till Ester, Isak och familjen. Det är inte mordet i sig som står i centrum – du får inga namn varken på offer eller förövare, utan du får följa hur en sådan hemsk händelse påverkar alla runt omkring.

Sist skulle jag vilja lyfta fram det supersnygga omslaget formgivet av Fredrika Siwe och jag kan bli lite ledsen/bitter/sur så här i efterhand att det var ett bibliotekslån (den hade gjort sig synnerligen snygg i min hylla).

Läs gärna Kulturkollos intervju med Jessica Schiefauer.

 

Kulturkollo har bokcirklat om När hundarna kommer.
Andra som bloggat: Elinas bokhylla, Västmanländskans bokblogg, Oarya och Enligt O

Författarporträtt: Hillevi Nagel

Kommentera

