Sommartips pocket

Lagom till frukost fick jag ett trevligt ”jag behöver boktips-sms” och efter ett par följdfrågor så benade vi ner till att det helst skulle vara i pocket och ämnena fick gärna vara såväl djupa som lättsamma, men språket fick inte vara för tungt. Undertecknad tänkte att det kanske är fler som vill ha lite pockettips inför semestern, så varför inte skriva ett inlägg. Ganska snart stod det dock klart att det här med att inte vara main stream i pocketvärlden har sina nackdelar. Men med nöd skrapade jag samman följande boktips:

MississippiEn ”must read” om jag får uttrycka mig så är Hillary Jordans Mississippi, som är en fängslande historia om rasism och fanatism i den amerikanska södern under efterkrigstiden. Du kan läsa min recension här eller titta på en boktrailer här. Beställ den förslagsvis här eller här.

Grenar av gift (pocket)Grenar av gift av Erin Kelly. Psykologiskt spännande. Jag har skrivit lite om den här i samband med hennes senaste roman Lågor av hat. Beställ den möjligtvis här eller här.

Innan jag somnar (pocket)

Innan jag somnar av SJ Watson. Storyn är tämligen enkel men genial; varje dag Christine vaknar är hennes minne raderat. Hon minns inte gårdagen. Inte dagen dessförinnan. Varje dag tvingas hon  konfrontera traumat och sorgen av vad som har hänt. Men får hon sanningen berättad för sig? Krypa-under-skinnet-spännande. Läs min recension här. Beställ den här eller här.

Fler snabba tips:

En storm kom från paradiset av Johannes Anyuru. Läs mer här. Beställ här eller här.
Little bee av Chris Cleave. Läs mer här. Beställ den här eller här.
Nattens cirkus av Erin Morgenstern. Läs mer här. Beställ den här eller här.
Jellicoe Road av Melina Marchetta.  Läs min recension här. Beställ den här eller här.
Stål av Silvia Avallone. Läs mer här. Beställ den här eller här.
Känslan av ett slut av Julian Barnes. Läs mer här. Beställ den här eller här.

Kommer snart: en annan ”must read” är Mörka platser av Gillian Flynn. Läs mer här och beställ den så småningom här eller här.

Böcker jag själv ännu inte har läst, men som jag ändå vill tipsa om är:

Då tänker jag på Sigrid (pocket)Elin Olofssons Då tänkte jag på Sigrid. Recension kan du läsa här och här. Beställ den förslagsvis här eller här.

Jag är något skeptisk En man som heter Ove av En man som heter Ove (pocket)Fredrik Backman, eftersom att jag får lite Hundraåringen-vibbar. ”Alla” talar dock emot mig, så möjligen att jag får ge den ett försök. Läs recension här. Beställ den här eller här.

Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz (pocket)

Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz av Göran Rosenberg. Augustprisvinnare 2012. Recension här. Beställ den här eller här.

Alltings börjanAlltings början av Karolina Ramqvist. Recension här. Beställ den förslagsvis här eller här.


En tid för mirakelEn tid för mirakel av Karen Thompson Walker. Recension här. Beställ den förslagsvis här eller här.

Varför vara lycklig när du kan vara normal? (pocket)Jeanette Wintersons Varför vara lycklig när du kan vara normal? Recension här. Beställ den förslagsvis här eller här.

Väldigt sällan fin (pocket)Väldigt sällan fin av Sami Said. Recension finner du här. Beställ den här eller här.

Agaat (pocket)Agaat av Marlene Van Niekerk. Inte helt lättläst om jag förstått bloggrecensenterna korrekt, men väldigt läsvärd. En mörk hösthelg kanske kan vigas åt denna. Läs recension här och här. Beställ den här eller här.

Förhoppningsvis har ni nu fått ett par lästips och inte minst fick jag själv fick upp ögonen för några olästa pärlor som kommit ut i pocket. Avslutningsvis kanske jag bör tillägga att alla ovan tips är inte nyutgivna, men vad gör väl det?!

8 reaktioner till “Sommartips pocket

  1. Sms-frågaren inser att hon är lika lite mainstream i sin bokläsning som du 🙂 Däremot läser jag just nu Alltings början av Karolina Ramqvist, kan absolut rekommenderas. Lagom lättsmält sommarläsning. Jellico Road ligger redan i hyllan, tyvärr oläst ännu. Little Bee läste jag för några år sedan och har även hunnit läsa flera andra av honom, minst lika läsvärda i mitt tycke.

    För övrigt är jag glad att du inte är mainstream i bokvärlden, det är inte mainstreamförslagen jag vill ha 🙂

    Tack för tipsen!

  2. Jag läste nyligen Auschwitz och tyckte verkligen att den var läsvärd. Så den tycker jag att du borde prioritera 😉 Och LÄS EN MAN SOM HETER OVE! Ja, det var medveten användning av caps 😉

  3. Håller med, läs om Ove för bövelen! Innan jag somnar är jag väldigt sugen på, skulle passa perfekt i min planerade semesterläsning…

Lämna en kommentar