Little Bee av Chris Cleave

När du får möta den nigerianska tonåringsflickan Little Bee, i Chris Cleaves roman med samma namn, har hon levt de senaste två åren inlåst på en flyktingförläggning utanför London. Hon lever ett liv som på nålar och letar hela tiden självmordsmetoder. Utifall att. Utifall att någon kommer efter henne.

Den nyblivna änkan Sarah O’Rourke försöker hitta sig själv i spillrorna av hennes mans tragiska bortgång. Sarah och Little Bee har en gemensam mörk historia som sakta kommer upp till ytan i denna fängslande historia.  Men varför är Little Bee så rädd?

”Skräck här i ert land är någonting som ni tar en dos av, bara för att påminna er om att ni inte är drabbade av den. För mig och för flickorna från min by är skräck en sjukdom och vi lider av den. Och det är inte en sjukdom som man kan tillfriskna ifrån genom att resa sig upp och låta den stora röda biografstolen fällas upp bakom en. Det skulle vara praktiskt. Om jag kunde göra det, då skulle jag redan stå ute i foajén, det kan ni lita på.”

Även vi läsare är passiva bisittare då vi kan slå igen boken och glömma det vi läst. Men historien är svår att blunda inför. Den är tragisk, blodig och omänsklig på alla de vis. Men den kommer även att förmedla värme, kärlek och medmänsklighet. Händelsen som kvinnorna har gemensam kommer både att slå sönder familjer och föra samman människor. Händelsen som kommer att förklara varför Sarah bara har en stump kvar på vänstra långfingret. Varför Little Bee har Andrew O´Rourkes visitkort med sig från Nigeria. I vågskvalpet efter den hittar du även en förklaring till varför Sarahs son Charlie vägrar att ta av sig sin Batmankostym. Och inte minst den förklarar varför Little Bee är så rädd.

Trots att handlingen i sig är tragisk och tillika fängslande så får du möta vårt västerländska samhälle utifrån Little Bees fantastiska iakttagelseförmåga. Och historien blir på så vis även fylld av humor och värme.

”Jag var klädd i en rosa sommarklänning som hon [Sarah] hade lånat mig. Den var det finaste jag någonsin haft på mig. Runt halsen fanns det broderade vita blommor som var mycket eleganta. Jag kände mig som drottningen av England. Det var en solig morgon och det blåste en sval vind och jag gick på trottoaren bakom Sarah och var gång vi mötte en katt eller en brevbärare eller en kvinna med barnvagn log jag och sa ‘God dag’. Alla tittade på mig som om jag varit galen, och jag förstår inte varför. Och jag tänkte: Det är ju inte så man ska hälsa på sin monark.”


Chris Cleaves p
orträtt av den nigerianska flyktingflickan, den karriärsklättrande Sarah och Batmanklädda Charlie är klart minnesvärt och läsvärt. Det är lätt att gilla huvudpersonerna och jag är särskilt förtjust i den mjuka och smått humoristiska berättartonen som Cleave ger Little Bee. En historia som får dig att både rysa av fasa och som gör dig varm i själen.

Kommentera

