Tävling N° 2

Födelsedagskalaset för Litteraturkvalster & småtankar fortsätter och jag kan inte bara erbjuda en tävling, utan två. På detta vis hoppas jag att alla kan hitta något som de vill tävla om. Den första tävlingen handlade om böcker och tidskrifter på elektroniskt vis, men nu handlar det om de klapp- och luktvänliga böckerna. Du får gärna delta i båda tävlingarna, men tänk på att lämna kommentarer under båda inläggen så jag lättare kan administrera det hela.

Priset i tävling N° 2 ligger mig extra varmt om det litteraturkvalstriga hjärtat då det är en bokserie som jag har skrivit otaliga inlägg om. Norstedts sponsrar denna tävling med hela trilogin Torka aldrig tårar utan handskar. Det är nästan så jag vill vara med själv, men nej jag ska hålla mina fingrar borta och låta er tävla.

Vad ska man göra för att kunna delta i utlottningen? Har du en egen blogg så skriv gärna ett inlägg och länka hit (så jag får visa på vårt fina nätverk som jag nämnde i jubileumsinlägget tidigare idag) och i annat fall lämna ditt svar i kommentarsfältet nedan.

Du ska svara på följande fråga: Vilken bok och/eller författarskap har betytt mest för dig? (tänk känslomässigt inte nödvändigtvis litterär kvalitet) Utveckla gärna dina tankar.

Du får ytterligare en lott om du även sprider tävlingen via facebook (länka i kommentaren) eller Twitter (omnämn mig i tweeten @Fny_G). Du kan alltså samla ihop totalt två lotter. Glöm inte att även inkludera en mejladress, så jag kan få kontakt med vinnarna. Du kan tävla fram till söndag (1/9) kl. 12.00 och därefter lottas vinnarna fram (förhoppningsvis redan under eftermiddagen).

norstedts

P.S. På grund av fraktkostnader kan endast du med en svensk postadress delta. Jag kan tyvärr inte heller ansvara för om något skadas eller kommer bort i posthanteringen. D.S.

 

20 reaktioner till “Tävling N° 2

  1. Jag tycker det var en väldigt svår fråga och jag har läst många böcker som betytt mycket för mig. Jag hade svårt att komma på en bok,men när jag funderat ett tag så har jag ett svar: Boktjuven av Markus Zusak. Jag läste den för några år sedan, men den finns fortfarande i minnet. Boken var så vacker, så sorglig och helt enkelt så bra! Och alla karaktärer. Jag älskade Liesel som samlade på böcker i andra världskrigets Tyskland med alla bombningar och all misär. Trots det upplevde jag ändå hopp när jag läste den. Kände att det blev en väldigt spretig förklaring, men jag hoppas att den duger 🙂

  2. Hej Fanny!

    Det är många böcker och författare som har berört mig. Nu måste jag ju dock välja en. En komikers uppväxt av Jonas Gardell var en då otroligt stark läsupplevelse. Sällan har jag växlat så drastiskt mellan skratt och gråt som när jag läste denna bok första gången.

  3. Mitt bidrag blir Vilhelm Mobergs bloody amazing saga om Kristina och Karl-Oskar som utvandrar och invandrare. Karaktärerna blev så otroligt levande tack vare Mobergs språk. En serie böcker som tack vare sitt omfång stannade hos mig ganska länge, hehe, och när sista sidan var läst kände jag mig helt tom och ensam.

    1. Välkommen in i tävlingen. Vad fint du formulerade det: ” Den är på något vis essensen av vad litteratur kan vara. Något man kan ty sig till, något man kan gömma sig i och något som öppnar dörren till en fantastisk sagovärld!”

    1. Anne Frank har också betytt mycket för mig. Det var så speciellt att läsa en ögonvittnesskildring av någon i ens egen ålder. Mycket gripande och minnesvärt. Välkommen in i tävlingen.

  4. Jag har tipsat om tävlingen här: https://www.facebook.com/annika.nilsson.357/posts/378492882254211

    Eftersom det var samma fråga i båda tävlingarna blir det samma svar!
    Jag väljer en riktig klassiker – Bibeln! Det är grymt fascinerande att en bok som skrevs för ett par tusen år sedan fortfarande är världens mest spridda bok i världen! Den har allt, vacker poesi, spännande berättelser, livsvisedom, släktkrönikor, undervisning och uppmuntrande ord. Att den helt enkelt funkar i alla kulturer, i alla åldrar och på alla språk. Ja, den betyder mycket för mig!

  5. Jag har tipsat om tävlingen offentligt på min FB. (Jenny Steen-Johansson) så att några av mina 144 vänner kan upptäcka både er och tävlingen. Vet ej hur jag länkar, Har delat via den FB- funktion ni har på sidan.
    En av mina favoriter är en enkel och lättläst bok som har ett budskap. Det är lätt att leva sig in i romanen och man blir påmind om vad som är viktigt i livet – egentligen! Man känner sig ”starkare” efter det att man läst den.
    Boken heter Gud på en Harley Davidson och är skriven av Joan Brady

  6. Milleniumtriologin av Stieg Larsson. Det är böcker som etsat sig fast i mitt minne. Spänning och det riktigt lyser intelligens om dem. Böcker som man inte kan lämna ifràn sig.

    Delar tävlingen pà min FBlogg

  7. Jag svarar Johanna Nilsson för att när jag läser hennes böcker händer det ofta att jag vill stryka under meningar, cirkla in stycken, vika hundöron och kommentera i marginalen på nästan varenda sida för att jag tycker att hon använder språket på ett alldeles fantastiskt och eget och fint sätt. Precis så skulle jag också vilja skriva. Hon inspirerar mig helt enkelt.

Kommentarer är stängda.