Någon gång blir det väl sommar ändå?!

Jag beställde ingen sommarkatalog den här gången med argumentet att sommaren brukar inte medföra så himla mycket nytt. Som den obotliga nyfikenisten (inga frågor på det ordet tack) så muttrar jag lite nu när jag får försöka finna nyheterna via förlagens hemsidor. Vilket går så där i ärlighetens namn. Men de stora giganterna har i alla fall publicerat sina sommarkataloger på sina hemsidor.

Det eviga folket är inte rädda

På Natur & kultur fann jag Shani Boianjius Det eviga folket är inte rädda, i vilken man får möta tre vänner som lever i en by i Israel nära den libanesiske gränsen. Efter examen blir de inkallade till armén för militärtjänstgöring. Läsaren tycks få en inblick i den konflikt som vi ständigt hör om i media, men sällan får ta del av inifrån. Wall street journal skrev följande: ”En mörk, fascinerande inblick i mentaliteten hos Israels ungdomsgeneration. Det eviga folket är inte rädda visar att en briljant författare har äntrat scenen.” Man kan ju inte bli annat än nyfiken på Boianjiu.

Nästa bok som eggade min läslust hittade jag på Albert Bonnier förlag: Vild av Cheryl Strayed. Jag får lite McCarthy-vibbar då den handlar om en livsavgörande vandring som Cheryl tar sig an genom det amerikanska landskapet: ”Cheryl går ensam genom snö och öknar, i för små kängor och med för tung ryggsäck, […] Vild är en drabbande skildring av en ung kvinnas kamp med sig själv”. Kan bli hur bra som helst (eller hur tråkig som helst). Den som läser får se.

På samma förlag fann jag nästa bok och jag är inte sen att erkänna att jag må vara unik i att jag har inte läst något av Zadie Smith. Independent jämför henne tydligen med Dickens, men vad vet väl jag?! I juni kommer hennes NW (som är ett postnummer för stadsdelen Caldwell). ”Med sin rappa stil, sin förmåga att fånga både klass och kulturmarkörer fångar Zadie Smith ett modernt London där alla har en möjlighet att lyckas, men att bli lycklig är lika svårt som var helst på jorden. För vem bestämmer när ett liv är framgångsrikt?” Kanske dags att inte vara så unik längre?

Omslagsbild: De första tolvSist men absolut inte minst så är jag extremt taggad för fortsättningen på Flickan från ingenstans. De första tolv av Justin Cronin (Norstedts) kommer redan i maj (har flaggat juni tidigare här på bloggen) och jag är sjukt laddad för apokalyps, vampyrer och kamp på liv och död. Är fortfarande förvånad att jag blev såld på det här. Min läsassociationsstil upphör icke att förvåna mig.

Jag behöver egentligen inte hitta så många fler, min ständigt växande Att-läsa-lista håller mig nog upptagen ett tag framöver (oavsett årstid).

2 reaktioner till “Någon gång blir det väl sommar ändå?!

Lämna en kommentar