Årets bästa bok 2012

Jag är beslutsångesten personifierad. Jag är den där som måste vrida och vända, tänka och finurla. Väga för- och nackdelar. Se alla sidor. Höra alla argument. Analysera. Bryta ner. Få panik. För att, om jag kan, slippa ta beslut. Sån är jag! Vilket rimmar fel med min andra sida som älskar att leda (läs: bestämma). Men till saken hörrö.

Som jag har finurlat och klurat på det här. Letat argument. Sökt motiveringar. Försökt att hitta det där lilla extra. Ingen kategori har varit så här svår, som du kan se på antalet bubblare nedan. Till slut fick jag helt enkelt sätta ner foten. Ta ett beslut. Försöka finna magkänslan. Jag gjorde i sista stund en dementi på bloggen, vilket gjorde beslutet så mycket lättare.

Det bör vara på sin plats att lägga fram korten. Att bekänna. Att utse böcker i elva olika kategorier är en täckmantel för att kunna få premiera fler än en endaste bok. Det är många som förtjänar ett omnämnande i år. Alla dessa elva är med andra ord årets bästa böcker. Men nu handlar det om att utse en – alla kategorier.

Motivering: Boken som fick mig att känna och att förstå, den upplyste och överraskade mig. Den såväl provocerar som lägger sig synligt i minnets arkiv. Den förenar i stort sett alla föregående kategorier. Med förnuft, känsla och stilistisk karakteristikum av författaren. 

Årets bästa bok 2012: Torka aldrig tårar utan handskar – kärleken av Jonas Gardell, Norstedts (2012)

13043920_O_1_stor

:::

Litteraturkvalster listar lästa böcker 2012. Se även:
Årets provokation
Årets omslag
Årets överraskning
Årets tankeväckare
Årets mest minnesvärda
Årets författare
Årets nervkittlare
Årets huvudperson
Årets novellist
Årets ungdomsbok

Lämna en kommentar