Nyfiken på fortsättningen

Det är sällan jag läser bokserier har jag kommit på. Varför vet jag inte. Jag är ju lite märklig på sånt där som andra säger åt mig att gilla. Förväntas att gilla. Varför ska någon förutsätta att jag vill läsa mer av någon?! Helt ologiskt då jag inte har några vettiga argument. Jag har dock läst några böcker under året som det kommer fortsättningar på under våren. Böcker som jag visst vill läsa mer av.

Det hade varit härligt att förslagsvis inleda med Justin Cronins De första tolv (Norstedts) men den väntas först till sommaren (juni 2013). En annan bok som även den kan räknas till dystopier är Lauren Olivers Delirium, som handlar om en mörk framtid där kärlek räknas som en sjukdom som måste bekämpas. Inte det bästa jag läst. Inte att jämföra med exempelvis Cronin, men tillräckligt bra för att jag kan tänka mig att läsa fortsättningen: Pandemonium (Bonnier Carlsen).

Nästa bok väntar främst mina barn på. ”Martin Widmarks böcker om den halte vikingapojken Halvdan är burleskt härliga och ligger ibland på gränsen på vad en mor vill läsa högt, självklart till killarnas stora förtjusning”. Nu väntas tredje delen som heter Vargens hjärta (Bonnier Carlsen) och jag förväntar mig samma berättarglädje och varma humor. En bokserie som gör högläsning till ett nöje.
::

13044187_O_1Sist men absolut inte minst. Nu kommer den! Nu kommer det stora vårlängtet. Jonas Gardells andra bok i romansviten Torka aldrig tårar utan handskar (Norstedts) utkommer i januari. Andra delen heter Sjukdomen och jag är beredd på svulstig gråt, djupa tankar och hjärtliga skratt. Vill du läsa mer om romansviten, mina tankar om Gardell och TV-serien med samma namn kan du göra det här.

Genomgången av vårböckerna var härmed nått sitt slut. Hoppas att ni orkade ända in i kaklet. Jag kryper därmed tillbaka in i mitt vinteride och vältrar mig i självömkan och grinschar vidare.

Lämna en kommentar