Turkanarapporten av Christian Unge

Det var dags att utmana säkerhetszonen och vidga mina litterära vyer som jag uttrycker det i min presentation. Jag valde därför att läsa en bok som förenar spänning, medicin och Kenya. Jag hamnade dock mitt i en svår lässvacka där jag inte riktigt kunde göra boken rättvisa. Den var emellertid tillräckligt spännande för att jag skulle läsa vidare. Tråkiga böcker besvärar sig icke med att uppta min tid.

Turkanarapporten av Christian Unge handlar om läkaren Martin Royken, som flyr Sverige efter ett havererat äktenskap och tar jobb hos Läkare utan gränser i norra Kenya. Där träffar han antropologen Nadine Zaoui och dras in i ett medicinskt mysterium som utvecklar sig till en jakt på liv och död. Det är kidnappning. Det är korruption. Det är blodigt.

Styrkan sitter i handlingen. Det är en spännande intrig där du som läsare vill få svar på de frågor som väcks under läsningens gång. Du förstår, långt innan det går upp för Martin och Nadine, att de är jagade och författaren bygger upp stämningen likt en film där bilderna varvas mellan de jagade och de som jagar.

Styrkan sitter även i Unges medicinska förkunskaper, som gör att hans sjukhusscener blir välskrivna och detaljerade. Du får en känsla av att vara där med blod på händerna och svett i pannan. Han vet vad han snackar om då han själv är läkare och har jobbat hos just Läkare utan gränser i Burundi. Texten och historien känns på så vis äkta och nära, trots att handlingen utspelar sig långt hemifrån.

Svagheten sitter främst i dialogerna, som inte alltid flyter på ett naturligt sätt och blir i flera fall alldeles för långa. Det är synd att inget förlag har nappat på boken, då storyn är stark och har en annorlunda vinkel, men historien hade mått bra av att kortas ner för att göra handlingen mer intensiv.

Christian Unge har gett ut boken på eget förlag och överskottet går oavkortat till Läkare utan gränsen, vilket gör att man känner än mer för boken. Köp den. Läs den. Köp fler. Ge bort.

Andra som har skrivit om boken är: Fiktiviteter och Hyllan. Vill du veta mer om Christian Unge och hans kommande projekt kan du läsa här. Vill du läsa om Läkare utan gränser kan du göra det här.

En reaktion till “Turkanarapporten av Christian Unge

Lämna en kommentar