Han bara slog och slog

Jag ber att ni lyssnar lite grann. Jag tror inte jag kommer att överleva det här. Min man har aldrig kallat mig vid mitt namn.

Detta är tre av de 1653 meningar som återfinns i Éléonore Merciers Han bara slog och slog (2011). Under sjutton år skriver Mercier ner den första meningen i varje samtal som hon tar emot som telefonist på en kvinnojour. Meningarna bildar detta verk, som är svårt att genrebestämma då den bygger på 1653 unika meningar och målar en mosaik av berättelser. Meningar som är brutala, direkta och smärtsamma att läsa. De vittnar om obarmhärtigt våld, rädsla, skam och sorg. Det är en text som fräter hål i mitt medvetande, som gör så ont och jag är tvungen att ta en paus lite då och då för att kunna andas.

Jag har en väninna som låter sig dödas. Min dotter är förstörd. Jag har just plockat ihop det som är kvar av min syster. 

Jag flydde på natten. Jag tror att jag har fått upp ögonen. Jag skulle vilja byta liv och ge mig av alldeles ensam. 

Meningarna är tagna ur sitt sammanhang.

2 reaktioner till “Han bara slog och slog”

Kommentera

