;Hurra, hurra hurra – det är ingen vanlig dag för det är faktiskt semikolonets dag! Språknördarna serverar fyrverkerier, bubbel och tårtbuffé; de slänger in en parad, en hyllningsdikt och en till dagen komponerad symfoni. Mitt förhållande till semikolonet? Jag vill använda det mer än vad jag faktiskt gör, men jag ska i ärlighetens namn säga att jag är aningens osäker när det är korrekt. Men nu har jag läst på och känner mig redo att möta semikolonet, med den stolthet som endast en språknörd kan känna.

En annan – än viktigare – anledning varför jag vurmar extra för just semikolonet av alla skiljetecken är dess symbolik, som tog sin början under 2013. Året då Amy Bleuel startade frivilligorganisationen ”The Semicolon Project”, för att hylla sin far som begick självmord. Semikolonet har kommit att symbolisera kampen mot – och hylla dem, som lider av psykisk ohälsa och många runt om i världen målar eller tatuerar in semikolon på kroppen. Med semikolonet vill de förmedla att detta inte är slutet utan en ny början. Sök förslagsvis på Instagram med hashtaggen #semicolonproject, så kan du se fler bilder.

Du kan läsa mer om semikolon som skiljetecken här och här. Vill du ha veta skillnaden mellan kolon och semikolon kan du läsa här.

thisisnot

Lämna en kommentar