Årets tankeväckare 2012

Att känna. Att lära. Att tänka. Årets tankeväckare 2012 är en bok som förenar allt detta.

Under 2012 har det diskuterats vilt kring en docka i tomteverkstaden, Tintins varda eller icke varda, pepparkaksgubbar som inte var något annat än just pepparkaksgubbar, om SD:s uppgång och tyvärr inte fall. I en tid fylld av misstänksamhet, ett samhälle där extrempolitik drar väljare, där vi famlar efter enkla snabba lösningar, där just några sekunders skillnad i en tecknad film från trettiotalet kan skapa hysteri och ropen skallar om en förstörd jul och hotade svenska (!) traditioner. Det är en tid där frågor kring rasism och sexism lyfts, inte minst på våra sociala medier och missuppfattning och okunskap haglar.

För två år sedan läste jag en krönika som stannade kvar hos mig. Den visade en utsatthet och den väckte tankar kring rasism hos mig. Den fungerade som en liten men ack så hörbar väckarklocka. 2012 kom boken som är skriven av samma författare och har samma titel: Jag ringer mina bröder av Jonas Hassen Khemiri. Den handlar om att vara invandrare i ett Sverige där Sverigedemokraterna tar sig in i riksdagen, i ett Sverige där en självmordsbombare spränger sig själv på en gata i Stockholm. Åter igen blev jag eftertänksam och självrannsakande.

Årets tankeväckare 2012 är Jag ringer mina bröder av Jonas Hassen Khemiri, Albert Bonnier förlag (2012)

9789100132651 (1)

Litteraturkvalster listar lästa böcker 2012. Se även:
Årets provokation
Årets omslag
Årets överraskning

Lämna en kommentar