Kvinnan i svart av Susan Hill

Susan Hills Kvinnan i svart hyllas av många och man kan väl våga sig på att kalla det en modern skräckklassiker. Hill flirtar oblygt med artonhundratalets skräckromantik – inte minst på grund av att handlingen är förlagd under detta århundrade och handlar om den unge advokaten Arthur Kipps, som får i uppdrag att bege sig till en fjärran belägen landsortsstad för att närvara vid mrs Alice Drablows begravning och ordna upp hennes arv. För att underlätta sitt jobb väljer Kipps att bo i Drablows övergivna och avlägset benägna hus (vars isolering inte blir mindre påtaglig då den enda vägen försvinner i tidvattnet). Ett viktorianskt och isolerat hus så långt ifrån bebyggelsen att ingen skulle kunna höra dina skrik på hjälp – vilken perfekt scenografi till Hills spökhistoria

Jag gjorde dock ett misstag – jag valde att lyssna på ljudboken istället för att läsa den på sedvanligt sätt och nja jag får säga att i fullt dagsljus med bristande koncentrationsförmåga i bilen till jobbet så är den inte så fasansfullt skrämmande som många andra tycks tycka. En annan sak som säkert påverkar är att jag tyvärr sett filmatiseringen, vilket självklart spelar in i hur jag uppfattar historien och dess överraskningseffekt. Det som gör mig glad är dock hur välskriven den är och hur Hill valt att skriva en dåtida skräckroman som inte behöver många ingredienser för att fängsla läsaren (vilket jag så småningom blev i soffan när kvällsmörkret kröp in). Trots min tveksamma läsupplevelse kan jag verkligen rekommendera Kvinnan i svart – men vänta att se filmen till du har läst.

Susan Hill är en engelsk författare som bland annat har belönats med Somerset Maugham Award, Whitbread Novel Award och John Llewellyn Rhys Prize. Sedan år 1998 går historien om Arthur Kipps och hans upplevelser på den engelska landsbygden som teater i London’s West End och är även ute på turné över hela världen.  År 2012 tilldelades hon dessutom med den Brittiska Imperieorden CBE för sin författargärning. Samma år kom filmatiseringen  av Kvinnan i svart, med Daniel Radcliffe i huvudrollen.

Lämna en kommentar