Tävling N° 1

Litteraturkvalster & småtankar har ettårsjubileum och detta kunde vi ha firat med presentbord, tårtbuffé, fyrverkerier och timslånga sentimentala tal, men vi nöjer hos helt enkelt med att ha två tävlingar. Denna första tävling passar dig som läser elektroniskt eller lyssnar på böcker. e2go.se har nämligen sponsrat med detta pris, vilket är tre stycken enmånaders guldmedlemskap (m.a.o. jag får möjlighet att utse tre vinnare). e2go erbjuder såväl e-böcker, ljudböcker som e-magasin, så förhoppningsvis finns där något för alla. I den andra tävlingen är priset vanliga hederliga klapp- och luktvänliga böcker. Du får gärna delta i båda tävlingarna, men tänk på att lämna kommentarer under båda inläggen så jag lättare kan administrera det hela.

Vad ska man göra för att kunna delta i utlottningen? Har du en egen blogg så skriv gärna ett inlägg och länka hit (så jag får visa på vårt fina nätverk som jag nämnde i jubileumsinlägget tidigare idag) och i annat fall lämna ditt svar i kommentarsfältet nedan.

Du ska svara på följande fråga: Vilken bok och/eller författarskap har betytt mest för dig? (tänk känslomässigt inte nödvändigtvis litterär kvalitet) Utveckla gärna dina tankar.

Du får ytterligare en lott om du även sprider tävlingen via facebook (länka i kommentaren) eller Twitter (omnämn mig i tweeten @Fny_G). Du kan alltså samla ihop totalt två lotter. Glöm inte att även inkludera en mejladress, så jag kan få kontakt med vinnarna. Du kan tävla fram till söndag (1/9) kl. 12.00 och därefter lottas vinnarna fram (förhoppningsvis redan under eftermiddagen).

e2go_b

P.S. På grund av fraktkostnader kan endast du med en svensk postadress delta. Jag kan tyvärr inte heller ansvara för om något skadas eller kommer bort i posthanteringen. D.S.

14 reaktioner till “Tävling N° 1

  1. Hej Fanny!

    Det är många böcker och författare som har berört mig. Nu måste jag ju dock välja en. En komikers uppväxt av Jonas Gardell var en då otroligt stark läsupplevelse. Sällan har jag växlat så drastiskt mellan skratt och gråt som när jag läste denna bok första gången.

  2. Hej Fanny!

    I bokslukaråldern för några år sedan var det en författare som betydde mycket för mig känslomässigt, läste alla böcker i serien och åkte till London enbart för att gå till museum på Baker Street. (Lite nördigt ;))Sherlock Holmes Baskervilles hund av sir Arthur Conan Doyle, är en av de bättre böckerna, där den snillrika privatdetektiven och hans följeslagare doktor Watson löser spännande problem i levande miljöer och har stor uppfinningsrikedom. Klassiker.?!

  3. Linda Skugges författarskap, och främst ”Saker under huden” och ”Det här är inte en bok” påverkade mig oerhört mycket när jag precis börjat gymnasiet och knappt läst någon bok innan som jag fastnat för (förutom en ungdomsbok om en tjej som bröt bort sin tandställning inne på skoltoaletten som jag läst när jag var 10).

    Skugge skrev så personligt och rakt om ångest och tankar och känslor och livets jävligheter. Det låter så banalt nu men jag hade inte fattat att en författare kunde vara en cool person i svarta kläder som skrev om sånt som handlade om MITT liv. Att jag senare läste att hon var personen som upptäckt Broder Daniel gör att hon för alltid kommer vara en hjälte för mig.

    1. Tack! Ett mycket underhållande svar. Jag har förstått att många uppfattar frågan som svår, men det finns ju inga rätt eller fel här. (Kom precis på att jag själv har undvikit att svara på frågan hehe). Välkommen.

  4. Jag väljer en riktig klassiker – Bibeln! Det är grymt fascinerande att en bok som skrevs för ett par tusen år sedan fortfarande är världens mest spridda bok i världen! Den har allt, vacker poesi, spännande berättelser, livsvisedom, släktkrönikor, undervisning och uppmuntrande ord. Att den helt enkelt funkar i alla kulturer, i alla åldrar och på alla språk. Ja, den betyder mycket för mig!

  5. Sedär ja, stort grattis på ettårsdagen!

    Jag fick verkligen fundera, men efter ett tags bryderier så visade det sig att det var självklart. Jane Eyre av Charlotte Brontë. Av titeln att döma kanske inte helt solklart då jag läst många bättre böcker, men det finns en historia bakom som gör att det är helt självklart.

    När jag var barn, sisådär lågstadieåldern, slukade jag Fem-böcker, Kitty-böcker och andra barn- ungdomsböcker i den stilen, men då jag var ett ganska brådmoget barn fann jag snart dessa böcker ganska tråkiga och jag önskade mig en mer intressant, utvecklande och utmanande läsning. På den tiden fanns inte ett lika brett utbud ungdomsböcker för lite äldre barn/ungdomar som det gör idag och en sommardag när familjen var ute på husvagnsemester och jag klagade på att jag inte hade något att läsa så satte min kära mor Jane Eyre i mina händer och jag kastade mig upp i överslafen (den blåa hängmatteliknande sängen, som lillebror envisades att sparka i från underslafen) och läste. Jag släppte den inte, och kanske var den egentligen något för svår för ett barn i min ålder, jag kan ha varit max tio år, men alltsedan dess var vuxenvärldens hela litteraturskatt öppen för mig och jag har inte slutat att läsa sedan dess. Med andra ord, det är den boken som har betytt allra mest för mitt läsande och alla de läsupplevelser läsningen av denna bok tidigt öppnade upp för mig.

    Kram och keep up the good work med bloggen!

Kommentarer är stängda.