Efter Alaska av John Green

Förr eller senare exploderar jag knockade en överkänslig liten jag en sommarhelg för ett par år sedan. Att läsa om cancersjuka ungdomar, döden och bli uppsagd i ett och samma andetag däckade helt enkelt mig. Den var så ”så yeah yeah wow wow” och tårarna rann i en strid ström under bilresan hem. Trots detta har jag inte kommit mig för att läsa mer av John Green. Det är inget medvetet val, utan det har helt enkelt blivit så.

efteralaskaMed denna läsupplevelse i bagaget så är det tämligen givet att det blir ett litterärt antiklimax, right? Nu ska jag inte säga att Efter Alaska är ett sådant antiklimax, men jag ska vara ärligt direkt och säga att jag inte blev helt knockad/förälskad/däckad av denna som tidigare nämnd bok. Men det som är genomgående för min bekantskap med mr Green är hans förmåga att bygga älskvärda och intressanta karaktärer. Nu är det dock så att den karaktär som jag kanske finner mest intressant i denna bok försvinner ur den, vilket är lite småtråkigt (mer vågar jag inte säga om det utan att spoila). Nu känner jag att jag inte riktigt gör boken rättvisa när jag inleder med att jämföra och att smådissa. Så vi börjar om.

Efter Alaska av John Green handlar om Miles Halter som är besatt av kända människors sista ord och hans sociala liv är något begränsat, för att inte säga icke existerande. Han beslutar sig för att börja internatskolan Culver Creek för att söka efter sitt ”stora kanske”. Väl där lär han känna rumskompisen Chip Martin, Takumi, Lara och Alaska Young. Den sistnämnda gör ett synnerligen stort avtryck i Miles medvetande. Hon är en smart feminist med en förkärlek till att hitta på farligheter. Miles växer som person och boken är till viss del en utvecklingsroman. Han hittar sig själv, hittar vänner och ett sammanhang och han förändras. Före och efter någonting.

Trots mitt blygsamma antal lästa John Green-böcker så räknar jag ändå honom till en av mina favoritförfattare. Hela han är så himla älskvärd och hans texter utstrålar skrivglädje, berättarglädje och livsglädje.

Författarporträtt: Marina Waters
Bokomslag: Sofia Scheutz

Kommentera

