Augustpriset 2012 – ett antiklimax

Tack vare påminnelse på mobilen låste jag in mig och släckte ljuset på kontoret för att ostört kunna se på livesändningen. Naturligtvis laggade allt som var i närheten av att kallas elektronik just i denna stund. Kom inte ens in via mobilen. Jag fick helt enkelt vänta in stunden då jag lämnade jobbet och kunde hitta något halvtaskigt mobilnät. Vi snackar ett klassiskt antiklimax.

De sex nominerade i kategorin Skönlitteratur blev följande:

En storm kom från paradiset av Johannes Anyuru, Norstedts

Ingenbarnsland av Eija Hetekivi Olsson, Norstedts

Sång till den storm som ska komma av Peter Fröberg Idling, Natur & Kultur

Springa med åror av Cilla Naumann, Albert Bonniers Förlag

Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz av Göran Rosenberg, Albert Bonniers Förlag

Medealand och andra pjäser av Sara Stridsberg, Albert Bonniers Förlag

Med andra ord: slog 0 (!) av mina förhandsgissningar in (läs här). Jag måste säga att jag blir ytterst förvånad att inte Ramqvist fick en nominering. Jag hade även gärna sett Torka inte tårar utan handskar som en av de sex. Lite besviken. Men fantastiskt kul för de som fick en nominering. De får en extra, säkerligen välförtjänt, stund i rampljuset och fler kan hitta fram till dem (inkl. undertecknad).

Av de nominerade till kategorin skönlitteratur har jag läst 0 (!) , vilket är något beklämmande. Det senaste året har jag dock främst läst utländsk litteratur, vilket är en klen ursäkt.

Följande blev nominerad i kategorin Facklitteratur:

Det enda könet. Varför du är förförd av den ekonomiske mannen och hur det förstör ditt liv och världsekonomin av Katrine Kielos, Albert Bonniers Förlag

Ur regnskogens skugga. Daniel Rolander och resan till Surinam av James Dobreff, Arne Jönsson, Helene Schmitz, Bokförlaget Max Ström

Det står ett rum här och väntar på dig…”. Berättelsen om Raoul Wallenberg av Ingrid Carlberg, Norstedts

Den amerikanska högern. Republikanernas revolution och USA:s framtid av Martin Gelin, Natur & Kultur

Jag är Zlatan Ibrahimovic. Min historia av Zlatan Ibrahimovic och David Lagercrantz, Albert Bonniers Förlag

Sanningens vägar. Anne Charlotte Lefflers liv och dikt av Monica Lauritzen, Albert Bonniers Förlag

Av ovan nomineringar i kategorin Facklitteratur har jag läst 0. Inte lika stor skräll då jag (tyvärr) sällan nöjesläser facklitteratur. Största skrällen blev kanske Zlatan?! Kul för honom. Jag har inte läst den heller trots extrem hype.

Sist men inte minst blev följande sex nominerade i kategorin Barn- och ungdomslitteratur:

Only väg is upp av Emmy Abrahamson, Rabén & Sjögren

Jag blundar och önskar mig något av Moa-Lina Croall, Alfabeta

Jag älskar Manne av Pija Lindenbaum, Bonnier Carlsen

Elin under havet av Sofia Malmberg, Rabén & Sjögren

Jag är världen av Mårten Melin, Hegas

A B C å allt om D av Nina Ulmaja, Bonnier Carlsen

Behöver jag säga att jag har läst 0 (!) av ovan nomineringar i kategorin Barn- och ungdomslittertur?! Jag tycker det är något sorgligt att jag inte har bättre koll på barn- och ungdomslitteraturen. Skäms på mig. Bättring!

Vill du läsa alla fina motiveringar så kan du göra det här.

Du kan vara med och rösta fram vinnaren till Lilla Augustpriset. Det gör du här.

2011 års Augustpriser gick till Tomas Bannerhed för Korparna (skönlitteratur), Elisabeth Åsbrink för I Wienerwald står träden kvar (fackbok) och Jessica Schiefauer för Pojkarna (barn- och ungdomslitteratur). Lilla Augustpriset gick till Cathrine Bengtsson för Kärlekssvetten.

 

Lämna en kommentar