Torka aldrig tårar utan handskar avsnitt 3

”Jag gråter faktiskt också varje gång jag ser 3 delen. Jag har vissa scener jag inte kan motstå- den medelålders Benjamin på kyrkogården när han äntligen får komma till Rasmus grav och berätta om hans lidande, och när Paul begravs och de sjunger Mitt enda liv.” (Jonas Gardell)

Det går nog att värja sig, tänkte jag innan programmet började. Är jag beredd så ska nog även jag kunna få kontroll på känslorna. Men jag var inte beredd på vad som komma skulle. Vissa scener kom som en käftsmäll – bara så där PANG! Och vissa scener smög sig på och så fulgrät jag lite till.

TV-serien Torka aldrig tårar utan handskar är slut och som jag misstänkt så kunde jag inte hålla mig borta. Men jag får faktiskt än mer längt till andra och tredje boken då jag är övertygad om att jag får mycket mer då. En större förståelse, fler berättelser och än fler känslostormar att ta mig igenom. Andra delen i romanen finns att förhandsbeställa i december och släpps i januari 2013.

TV-serien har fått en enorm spridning och det snackas om den överallt och bland alla. Ung som gammal. Den berör och upprör – kanske för dess fundamentala innehåll: liv, död och kärlek. Jag snackar om den med vänner, med kollegor, min mor, min syster och med pensionärerna i läsgruppen. Det diskuteras på Twitter, på Facebook och bland bloggar. Nedan två talande exempel från chatten som följde på programmet:

    

Jonas Gardell väcker känslor som ilska, ångest och skam. Han lyckas väcka oss genom en författares förnuft och känsla –  utan romantiserande sentimentalitet. Döden är inte vacker. Det är den sällan utanför filmens värld. Människor handlar fel. Människor förändras. Kärleken är dock vacker oavsett.

Jag stänger in, bäddar in och försöker glömma lite grann och inväntar Torka aldrig tårar utan handskar – sjukdomen.

PS. Det finns så mycket mer att säga. Om manus. Om regin. Om skådespelarinsatserna. Jag får liksom inte riktigt till det. De var dock fantastiska. Jag vill bara packa ihop dem och krama om dem – allihopa. DS.

Vill du läsa mer om Jonas Gardell och Torka aldrig tårar utan handskar kan du göra det här.

Kommentera

