Deckare, spänningslitteratur eller kriminalroman

Vi har deckarvecka på Kulturkollo och det är inte helt lätt alla gånger att genrebestämma böcker. Kriminalroman, deckare, thriller – alla ligger de i en gråzon där den gemensamma nämnaren är spänning. Ibland är det polisen, ibland en psykolog, en journalist och/eller hypnotisör, random person/-er som utreder brotten som begåtts. Jag läser gärna spänningsromaner, men mer sällan av nu-följer-vi-polisen-stil då jag lätt tröttnar. Nästa bok jag ska läsa är Peter Mays Svarthuset. Jag har inte kunnat undgå hyllningarna av fortsättningen Lewismannen (bl.a. Anna och Johanna) och jag får väl helt enkelt börja med den första delen. Nyfiken blir jag också på Tove Alsterdals Låt mig ta din hand (2014) som Kerstin Bergman, som är docent i litteraturvetenskap och ledamot i Svenska Deckarakademin, tipsar om i dagens intervju på Kulturkollo. Den får åka in på den oändliga att-läsa-listan. Även här tänkte jag delvis hålla mig till temat då jag under morgondagen kör en recension på en deckare som kom i höstas och senare i veckan lyfter fram några gamla favoriter. Välkomna till Kulturkollos deckarvecka!

Lämna en kommentar