Vi är alla helt utom oss av Karen Joy Fowler

Vissa böcker är osedvanligt svåra att recensera och Karen Joy Fowlers Vi är alla helt utom oss är en av dem. Svår på grund av en twist – en vändpunkt – som är svår att bortse ifrån, men som jag måste undvika att nämna då jag spoilar stora delar av historien.

Rosemary var ett ovanligt pratsamt barn, så pratsam att hennes omgivning tyckte att hon var stundtals jobbig att vara med. Hennes mamma sa ”att om man tänker på två saker som man vill säga ska man välja ut det man tycker bäst om och bara säga det, ett litet tips för artigt socialt beteende [….]” Och pappan brukade säga: ”Börja i mitten då […] Hoppa över början. Börja i mitten.” Det är Rosemary som är bokens berättare och hon gör just det. Börjar i mitten.

Till mitten hunden har Rosemary börjat på universitetet och någonting har hänt som har slagit hennes familj i spillror. Hennes älskade syster är försvunnen, brodern lever på flykt, hennes föräldrar flyttar från hus till hus, som att de försöker komma bort från ett förflutet. Själv har hon emellanåt svårt att förstå sin omgivning, och den henne. Systerns försvinnande har satt djupa spår hos hela familjen och allra mest hos Rosemary. Sakta men säkert nystas historien upp och du börjar förstå varför Rosemary är som hon är, varför systern försvann och vad som satt brodern på flykt.

Det är en bok som nästlar sig fast, som inte vill släppa taget. Jag överraskas av vändpunkten, jag blir arg på det som varit och frågorna haglar under läsningen. Att boken har sitt ursprung i verkliga händelser gör min ilska än mer påtaglig. Så mycket mer än så kan jag inte berätta om detta, men läs boken – sök inte på internet! Vändpunkten är det som sätter igång tankarna, frågorna – den som gör att boken blir en ”tänkebok” som Fiktiviteter kallar den. Men precis som Fiktiviteter tycker jag också att slutet är något för enkelt, något för tillrättalagt för oss läsare, och jag hade gärna sett ett öppet eller mindre fluffigt slut. För övrigt är det en riktigt bra bok, en bok som inte vill släppa taget och jag fortsätter mitt sökande efter svar genom att snorkla internet efter intervjuver med författaren (som sagt: gör det inte innan du läst).

Andra som läst: Enligt O, Hyllan, Fiktiviteter och Bia bloggar

7 reaktioner till “Vi är alla helt utom oss av Karen Joy Fowler

  1. Hm, jag reflekterade aldrig speciellt mycket över slutet, men inser när du skriver det att inte heller jag var tillfredsställd. Intressant hur en ”kommer på” saker när någon annan säger det. Jag hade nog allra helst sett ett öppet slut!

Lämna en kommentar