En riktig man och en fantastisk bok

Idag försöker jag mig på att skriva om en bok som jag läste för åtta år sedan – kampen med detta guldfiskminne, som undertecknad personifierar. Jag tror dock jag lyckades på grund av bokens fantastiskhet.

Veckans tema på Kulturkollo är ”En riktig man”. Det här temat tog sin början under ett redaktionsmöte under Bokmässan och således inte under pågående #metoo, men även om vi inte medvetet tänker dra trådar till den kampanjen så går onekligen tankarna dit såklart.

Min inledande tanke med veckans inlägg var att lista föredömliga fäder i fiktionen, men tanken stannade upp vid just den här fadern. ”Föredömlig låter jag dock i detta fall vara osagt då omständigheterna kring den lilla familjen är katastrofala och faderns handlande är pyrda ur den kontexten. Oförglömlig månne vara ett bättre lämpat beskrivning i detta sammanhang.” Läs gärna mer på Kulturkollo.

Läs också gärna mitt inlägg från Bokmässan: Den (o)moderna mansrollen.

Foto: ”Hipster” av Julis 96

Kommentera

