Vattnet drar av Madeleine Bäck

Kroppen av en kvinna hittas vid Malmjärn i Gästrikland. En sexorgie sker utanför en skola samtidigt som det sker illegal sprithandeln på plats. En värdefull madonna i Ovansjö kyrka stjäls. Kan vi koppla samman dessa händelser?

Madeleine Bäcks Vattnet drar har jag haft i min ägo sedan förra bokmässan. Jag har dock trott att det var en lättsam ungdomsbok med ett klatchigt grönsprakande bokomslag. Föga anade jag att jag hade en skräckfantasy i min ägo där omslaget faktiskt var ett skrikande väsen. När man fattar så fattar man, som en brukar säga.

Sommaren är stekhet.  Luften tycks pulsera, andas. Det går nästan att ta på den. Åtrån. Desperationen. Något som legat dolt i hundratals år har vaknat igen. Folk och fä börjar bete sig minst sagt underligt. Folk försvinner. För alltid?

Ett gäng ungdomar bryter sig in i en kyrka för att stjäla en värdefull madonna. Utöver madonnan får Viktor, en av flera huvudpersoner, med sig en sten som känns varm och som tycks passa perfekt i hans hand. Det är nu allt börjar. Allt märkligt. Det oförklarliga.

Bokens första halva var ganska rörig och seg, men när du väl tagit dig igenom den så fastnar du och andra halvan svaldes i ett svep. Vattnet drar är Bäcks debutroman och är första delen i en trilogi ”om en bygd som slits isär och som plågas av ett urgammalt förbund mellan människa och natur” där naturmystik och postapokalyps krockar på ett fascinerande sätt. Andra delen ligger här hemma och väntar och numera misstar jag den inte för ”klatchig ungdomsroman” och när som så ska jag så klart läsa även den.

Bokomslag: Håkan Liljenmärker

Kommentera

