Ensam kvar av Alexandra Oliva

I mars kom en ovanlig nyhet som handlade om en reality-serie i Storbritannien – Eden – som gick ut på att överleva i vildmarken i ett år. 23 modiga deltagare skickades ut i ”nowhere” a.k.a. i den skotska vildmarken. Mitt i tävlingen lades dock dokusåpan ner MEN de missade att tala om det för deltagarna. Så tio av dem stannade kvar och tävlade i ytterligare 7 månader. Jag fastande för nyheten – inte bara för dess absurditet – utan att jag bara ett par dagar innan dess läst ut Ensam kvar av Alexandra Oliva, vilket blev ett minst sagt märkligt sammanträffande. Jag satt till och med under läsningens gång och tänkte att scenariot i sig inte skulle kunna ske i verkligheten. Jodåseduatt – det kan det.

  

Handlingen är till viss del snarlik men är förlagd i vildmarken i New England, USA. Zoo anmäler sig till en realityserie, som handlar om att överleva i den otillgängliga miljön.

Samtidigt som serien spelas in inträffar det ofattbara: en världsomspännande pandemi slår ut stora delar av civilisationen. Zoo, som är fullkomligt isolerad, märker först inte att spelet är över då själva produktionsteamet drabbats hårt och fort. Ovetande om vad som hänt fortsätter hon att kämpa och söker sig allt djupare in i skogen, utan att förstå att det inte längre finns en publik.

Historien berättas från två perspektiv, före och efter. Före och efter katastrofen. Mitt problem är främst med den första delen, då jag hade förväntat mig att huvuddelen av boken skulle handla om hur och när sanningen gick upp för Zoo. Därför är jag tämligen ointresserad av själva tävligen som jag såg som en kuliss, en premiss för själva storyn. Det är på intet sätt dåligt – bara inte vad jag trodde.

Förutsättningen för berättelsen är väldigt intressant: Världen håller på att gå under medan några personer i en tävling, med den ironiska benämningen reality-tv, inte förstår någonting. Du kommer tyvärr dock inte Zoo så nära att du fångas av scenariot och hon engagerar föga, vilket verkligen är synd. Så ännu en gång – inte vad jag trodde.

Författarporträtt: Lynn Paul
Bokomslag: Miroslav Sokcic

Kommentera

