En syster i mitt hus av Linda Olsson

Linda Olsson är från Stockholm men bor sedan många år också i Auckland, Nya Zeeland. Hon slog igenom 2006 med debutromanen Nu vill jag sjunga dig milda sånger, som jag ä l s k a d e. Därefter har jag inte kommit mig för att läsa något mer av henne (jo, den här fina novellen). Sonat för Miriam slänger dock trånande blickar efter mig när jag passerar bokhyllan. Any day now. Any day.

616Tanken var att läsa Olssons En syster i mitt hus lagom till Kulturkollo läser cirklade om boken, men det blev inte att jag fick läst klart den i tid. Tyvärr är det så att trots sitt ganska blygsamma omfång (drygt 200 sidor), så har den tagit lång tid att läsa.

Romanen tar sin början när Maria sitter i sitt hus i Spanien och bävar inför systerns ankomst. Sist de sågs var på mammans begravning två år tidigare och Maria bjöd – i ett ogenomtänkt ögonblick – systern hem till sig. Att det är ett infekterat förhållande (eller rättare sagt icke existerande) är tydligt från början. Syster Emma kommer och vi får följa besökets sju dagar genom Marias ögon. De båda systrarna trevar sig fram, trampar varandra på tårna, skaver och börjar så småningom att öppna upp sig för varandra. De pratar bland annat om den förlorade systern – Marias tvillingsyster och om deras olika syn och förhållande till den numera bortgångna mamman.

En syster i mitt hus handlar om ett ”familjedrama om svek, sorg, hopp och förlåtelse”, men tyvärr når den inte riktigt in till mig. Jag berörs inte på ett djupare plan och jag har svårt att sympatisera eller spegla mig i någon av karaktärerna. Tyvärr. Olsson har dock en förmåga att bygga upp miljön och låta den spegla känslorna hos karaktärerna och här hade jag gärna sett än mer. Till en början är den varma miljön; de mysiga restaurangerna, de soliga promenaderna och det vackra havet en effektiv kontrast mot systrarnas kyliga förhållande.

Det verkar vara en bok som fångar läsarena på helt olika sätt, vilket man kan följa i diskussionstrådarna. Vill du läsa om mer om boken så skulle jag rekommendera Kulturkollo läser möter Linda Olsson och Lindas inlägg om samma möte.

Författarfoto: Caroline Andersson
Bokomslag: Casia Bromberg

Kommentera

