Generation loss av Elizabeth Hand

Mången bokbloggare har hyllat. Tålmodigt har jag väntat. Väntat på att något svenskt förlag ska översätta och ge ut Elizabeth Hand. Så har äntligen skett: Constant reader har gett ut Generation loss av Elizabeth Hand.

generation_lossDenna tålmodiga väntan har dock bidragit till att förväntningarna (naturligtvis, säkert och oundvikligt) har skenat till orimliga höjder. Det blir ju lätt så när alla hejar och jag väntar och väntar. Levde den då upp till mina förväntningar? Både ja och nej skulle jag vilja säga.

Vi börjar med det halvbra – det som mitt intresse inte stannade vid. Själva ramhistorien – själva deckargåtan – är sådär intressant och författaren låter den skena sådär orimligt och det blir en tämligen osannolik historia till slut. Men – M E N – det finns så mycket annat!

En vän skickar huvudpersonen Cass på uppdrag att fotografera och intervjua den ökända Aphrodite – en framstående och ökänd fotograf, som på de senaste åren blivit en riktig eremit på en ö utanför Maine. Väl där så hamnar hon mitt i en gammal och olöst kriminalhistoria som fortfarande skördar ungdomars liv. Till historien sällar sig också ett gammalt sektliknande hippie-kollektiv som numera är ett minne blott, men några medlemmar bor fortfarande kvar på ön.

Cassandra ”Cass” Neery har själv hamnat i en destruktiv spiral under de senaste trettio åren, där alkohol, piller och sex dränker den värsta ångesten. Cass peakade under sjuttiotalet då hon under sina ”fifteen minutes of fame” var en efterfrågad fotograf på underground-scenerna och gjorde sig ett namn då hon gav ut en fotobok som fick ett visst genomslag. Numera är hon dock sitt forna jag. Det är minst sagt en trasig själ som är huvudperson i Elizabeth Hands roman. Du kan dra trådar till såväl Gillian Flynns Libby Day som till Stieg Larssons Lisbeth Salander, men ingen lever riktigt upp till den självdestruktiva Cass Neary.

Det är Cass Neary själv som är den stora behållningen av Generation loss. Jag har en fallenhet för att fastna för söndriga karaktärer, som utmanar läsaren och dess empatiska förmåga. Trots att den sarkastiska och självdestruktiva Cass egentligen inte ändrar nämnvärt på sig under läsningens gång så växer ändå empatin hos läsaren, vilket naturligtvis vi kan tacka Elizabeth Hand för. Men hade du inte fått ta del av Cass historia så är det tveksamt att hon väckt dessa känslor hos dig. Det som också gör henne så intressant är hur hon bevakar världen ur fotografens perspektiv. Hon ställer sig liksom utanför allt som händer och letar motiv, letar skuggor och låter sig inte delta fullt ut i världen. Drogerna hjälper henne också att behålla den här distansen.

Hand skriver med ett fantastiskt språk och tar in naturen på ett ett häftigt sätt i historien. Precis som för fotografens öga så blir naturen en viktig kuliss i historien som författaren målar upp. Människorna på ön tvingas leva efter dess lagar och hela livet får anpassas efter dess krafter. Cass Neary blir en påtaglig kontrast till ölivet när hon halkar in på sina nätta stövlar och tunna skinnjacka och knaprar piller och halsar ur whiskeyflaskan.

Titlen Generation loss handlar om förlusten av kvalitet när du gör kopior – i detta fall handlar det om fotografier. Gör du en kopia på en kopia så förloras det än mer i kvalitet – generation loss – och till slut finns bara brus kvar. Cass Neary hittar kopior på nätet av Aphrodites fotografier och irriterar sig på att förlusten är så påtaglig. Det går dock också att dra trådar till karaktärerna. Den osociala och än mindre sympatiska Aphrodite är övertygad om att Cass är en sämre kopia av henne självt. En gammal konflikt mellan Aphrodite och hennes f.d. man handlar också om det här: vem som är originalet och vem som är kopian. Vem är klar och vem är bara brus?

Som sagt; det är den intressanta, komplexa och punkiga antihjälten Cass Neary som gör hela boken – ett fantastiskt karkatärsbyggande av Elizabeth Hand. Jag är tämligen övertygad om att jag har funnit en kärlekshistoria som varar länge. Nu väntar jag otåligt – sa jag otåligt? – på nästa bok.

”Amoral speedfreak crankhead kleptomaniac murderous rage-filled alcoholic bisexual heavily tattooed American female photographer” Elizabeth Hand om Cass Neary

Författarporträtt: Norman Walters
Bokomslag: Pharmacy Sthlm

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s