Fortfarande Alice av Lisa Genova

På toppen av sin karriär, som en mycket aktad och välrenommerad Harvardprofessor, börjar Alice Howland att glömma saker. Från början små men irriterande saker som ett ord mitt i en föreläsning, ett nytt ansikte på en fest, men så en dag så blir hon vilse under sin dagliga joggingtur och tappar helt begrepp om tid och plats. Hon förstår att något inte stämmer och söker vård och blir diagnosticerad med Alzheimer. Hon är bara femtio år gammal. Lisa Genova skildrar i Fortfarande Alice en skoningslös sjukdom och hur den påverkar den drabbade.

Jag har ännu inte sett den hyllade filmen med samma namn och med Julianne Moore i huvudrollen och jag ville helt enkelt läsa boken innan. Boken brukar ju vanligtvis vara bättre än filmen, men i detta fall hoppas (och tror) jag faktiskt tvärtom. Moore känns som klippt och skuren för rollen som Alice Howland och hon belönades också med en Oscar för bästa kvinnliga huvudroll vid Oscarsgalan och Golden Globe galan 2015. Trots mina reservationer så slukade jag boken och detta kanske för att den blev bättre mot slutet. Boken kan upplevas en aning långsam och trots att jag borde känna hjärtslitande sorg, så gör jag inte riktigt det. Men med det sagt så bör jag betona att jag helt klart berörs av boken.

Vad är det då jag saknar? Kanske är det så att jag saknar familjens berättelser. Du ser genom Alice (ibland naturligt oförstående) ögon hur de upplever förvirringen och hur sjukdomen påverkar dem, men det hade varit oerhört intressant att ta del av Johns historia. När började han ana att något inte stod rätt till, vad var hans rädslor och farhågor och hur han såg på livet när faktum stod klart.

Det är en viktig och intressant historia om en kvinna, maka, mor och professor som drabbas av en sjukdom som inte skonar någon, så läs den bara därför. Du förstår hur smygande den kommer, hur förvirrande den är för den drabbade och inte minst för omgivningen och du förstår att trots allt så är hon fortfarande Alice.

Kommentera

