Himlen börjar här av Jandy Nelson

Min första dag tillbaka i skolan är precis som jag hade väntat mig. Korridoren delar sig som Röda havet när jag kommer in, allt prat stannar av, ögon svämmar över av nervöst medlidande och alla ser på mig som om jag höll Baileys döda kropp i mina armar, vilket jag kanske gör. Hennes död är i mig, överallt, jag känner det och alla kan se det lika tydligt som om jag vore insvept i en stor, svart rock en vacker vårdag. Men vad jag inte är beredd på är det uppskruvade snacket om Joe Fontaine, en ny elev som har börjat under den månad jag varit borta.

Om det inte vore för den blygsamma detaljen att Jandy Nelsons Himlen börjar här är en biblioksbok så vore den sannolikt fulltejpad av post it:s, understrykningar och möjligen – ve och fasa – m ö j l i g e n även hundöron. För vilket spännande språk och vilken formuleringskonstnär!

Lennie är sjutton år, klarinettist och har läst Svindlande höjder tjugoen gånger (!) och när romanen tar sin början har hon helt oväntat mist sin älskade syster – den utåtriktade Bailey. Mamman lämnade de båda systrarna när de var för unga för att minnas henne och som godnatt-saga hittar de på de mest fantasifulla historierna om var i världen mamman befinner sig, vad hon hittar på och med vem hon är. Lennie bor med sin excentriska mormor som bara målar gröna tavlor och sin morbror som har fem (?) äktenskap bakom sig. Joe Fontaine – den nyinflyttade killen – är också han musiker och blir tämligen fort intresserad av den tillbakadragna Lennie. Och så har vi Toby, Baileys pojkvän, som är som en del av familjen och som Lennie står mitt i sorgen. Vilka karaktärer! Alla så älskvärda och speciella på sitt vis.

När jag är med honom
har jag sällskap i mitt sorgehus,
en som hittar där lika bra som jag.
Som kan gå med mig
från rum till rum fulla av sorg,
och som hjälper mig att
inte vara så rädd i mitt trasiga hem
av vind och tomhet –
och inte lika ensam
som förut.
(På en trädgren utanför Clover High.)

Jag har sedan tidigare läst Jag ger dig solen av Nelson och du känner igen språket, den citatvänliga texten, kärlek för konsten, för musiken och för litteraturen. Båda böckerna handlar om sorg, kärlek, syskonskap och föräldraskap och du blir berörd på djupet av alla känslor. Till exempelvis låter hon Lennie föra små anteckningar som hon gömmer för världen lite var som helst och genom dessa lappar framträder kärleken till systern och den oerhörda sorg hon känner och du lär också känna Bailey genom Lennies ögon. Himlen börjar här är Nelsons debutroman och hon verkar ha funnit sin ton, sin speciella röst redan från start. Har du inte redan läst så gör det!

All den framtid vi inte kommer att få tillsammans river och sliter i mig och jag lutar mig över papperskorgen och kräks ut den tills ingeting finns kvar, bara jag och det där fasansfulla, oranga rummet.
Jag är ensam.
Ensam som en snäcka i havet, med havets hela ensamhet brusande inom mig.
Jag.
Utan.
Bailey.
Alltid.
Jag kastar mig ner i kudden och skriker som om min själ hade slitis itu, och det har den.

 

Kommentera

