Alltings början av Karolina Ramqvist

Det tog mig flertalet månader faktiskt att komma igenom Karolina Ramqvists Alltings början, vilket hade att göra med att jag valde ljudbok innan jag riktigt erövrat ljudbokslyssnartekniken (månne inte riktigt fullfjädrad än). Att boken dessutom innehåller en del transportsträckor och upprepningar gjorde det kanske inte den mest underhållande ljudboken. Jag gick någonstans på mitten över till att läsa och då flöt det på bättre, men helt såld blev jag inte. Jag kan inte riktigt sätta fingret på varför jag inte engageras, men något saknar jag uppenbarligen. Calliope books har nog samma läsupplevelse som jag, så läs där om ni tycker jag svamlar.

Alltings början handlar om Saga – om ta-ingen-skit-Sara – som blir upp över öronen förälskad i en något äldre man, Victor, som inte är så snäll alltid och hon tar således en hel del skit. Du får följa Saga från femtonårsåldern och upp till någonstans runt tjugo – från gymnasietiden till livet som tidningsskribent. Saga och kompisen Pauline glider runt i Stockholm och dess nattliv och tar livet med en klackspark och testar gränser. Romanen kommer till stor del att handla om Saga och Victor, medan jag gärna hade fått mer om relationen mor och dotter. För det är modern som har fostrat Saga med feminismen som en röd tråd och här hade jag gärna fått veta mer.

Ramqvist och jag är nästintill jämngamla vilket gör att en stor behållning är de populärkulturella referenserna, men det är också där likheterna oss emellan slutar. Jag levde då långt ifrån huvudstadens nattliv. Det är dock ingen självbiografisk bok, men nog finns det en hel del likheter mellan Saga och Ramqvist. Inte minst lockar omslaget läsaren att tro det då det föreställer ett fotografi på Karolina Ramqvist som ung, likt Saga hoppade hon av gymnasiet för att bli skribent och precis som Saga är hon uppvuxen med en feministisk mamma (journalisten Inger Ramqvist) och har fostrats in i ”-68-idealen”. Självklara dyker frågor upp under läsningen – om hur feministiska Ramqvist kunde låta Saga bli så besatt av en man, men jag kan tycka att det är en del av behållningen av boken – det blir inte alltid som man tänkt sig.

Andra som tyckt till (och som i viss mån tycker annorlunda):
Annika Koldenius
Bokhora
Enligt O
Och dagarna går

 

En reaktion till “Alltings början av Karolina Ramqvist”

Kommentera

