Mitt liv som gift av Anna Mannheimer

Komikern och numer författaren Anna Mannheimer har varit gift med sin man i tio år och i denna korta bok, Mitt liv som gift, berättar Mannheimer med en stor portion humor, en dos självinsikt och en uns allvar om livet som gift. Boken är uppbyggd som en samling kåserier där Mannheimer berör ämnen som hur vardagen kan te sig om en samlare (maken) och en slängare (makan) väljer att dela hem, hur två konflikträdda makar bråkar (eller inte) och hur en ja-sägare (maken) och en nej-sägare (makan) fungerar tillsammans.

Det kan föras till protokollet att jag har svårt för humoristiska böcker, men framhåller å det starkaste att jag är en humoristisk person. För att utmana läsningen ytterligare så valde jag att lyssna på boken, vilket kan än mer försvåra det hela. Jag gillar dock igenkänningshumor och det är det här.  Det är inte så att jag skrattar högt, men fnysskrattar ”ja-just-det” så där emellanåt och emellanåt så går mig texten förbi. Precis så där som kåserier kan vara. En lagom paus i vardagen (3 timmar och 3 sekunder för att vara exakt).

Läs gärna temat ”Humor och roligt” på Kulturkollo där vi bland annat har intervjuat just Anna Mannheimer om ”Humor – är det kul det?”

Kommentera

