Systerland av Curtis Sittenfeld

Tvillingarna Vi och Kate är i mångt och mycket varandras motsatser där Kate är sinnebilden av en amerikansk hemmafru där parkbesök varvas med blöjbyten, mataffärer och latteträffar. Excentriska Vi livnär sig som medium och lever fullt ut i rollen som en sådan. Även Kate var synsk som barn, men har tryckt undan den förmågan och förnekar helst även systerns.

När Vi förutspår att St. Louis i Missouri kommer att drabbas av en stor jordbävning krakelerar Kates förortsvärld – ska hon fortsätta förneka systerns klärvojans med risk att försätta familjen och staden i riskzonen eller ska hon avslöja sin skamliga hemlighet? Vi väljer dock att gå ut med varningar via media, vilket sätter allt på sin spets.

Jordbävningen blir något av bokens ramberättelse och inom den får man tillbakablickar till systrarnas barndom och uppväxt. Relationen mellan de båda systrarna är minst sagt ansträngd och ju närmare vi kommer dagen för den förutspådda jordbävningen ju djupare ter sig sprickan mellan dem – Kate anklagar Vi för att söka bekräftelse genom media, medan Vi kontrar med att Kate lever i självförnekelse.

Systerland är Curtis Sittenfelds fjärde roman och hennes debutroman I en klass för sig är för många just i en klass för sig – så även för mig. Systerland gick emellanåt lite på tomgång och kunde med fördel ha komprimerats något och jag hade gärna sett än mer bakom Kates välpolerade yta – mer elände och mer mörker helt enkelt. Jag gillar dock systrarna och jag både tycker om och ogillar deras olikheter och egenheter. Jag känner helt enkelt med dem båda, trots att jag samtidigt kan tycka att de är något för karikatyrmässiga – den typiska hemmafrun och den bohemiska excentrikern.

2 reaktioner till “Systerland av Curtis Sittenfeld”

  1. När jag läser din recension av boken tänker jag på ”Kaninhjärta”. Två systrar som är både lika och olika. Och det ockulta inslaget som sliter dem i sär.

Kommentera

