Musiken då?! – Veckans utmaning

Tankarna kan inte sluta snurra efter gårdagen då vi ”took a walk down memory lane” och jag funderar vidare på Kulturkollos tisdagsutmaning. Pre-streaming-tjänsterna så hade enskilda skivor större genomslagskraft (idag skulle jag inte kunna säga vilken låt som tillhör vilken skiva) och skivomslagen i sig kunde bli en snackis. Här följer en kort, men kärnfull lista på skivor som har påverkat och definierat en hel generation (eller i alla fall mig).

Nevermind av Nirvana

3573395509_21513b1a5c_o

Nirvana fick sitt stora genombrott med Nevermind och grungen var ett faktum. ”Smells like teen spirit” var första låten att nå den stora massan om jag inte missminner mig.

Adore av Smashing Pumkins 

5458447836_a4eabd774a_o

En fantastisk skiva från första till sista låten. En av få skivor jag faktiskt än idag kan få för mig att lyssna på. ”Ava adore” var deras första singel på detta fjärde album (jag har inte lyssnat på Smashing pumkins varken före eller efter denna skiva).

London calling med The Clash

8984222275_d8dcc3d5cd_o

Skivan som egentligen var före min tid då den kom ut 1979, men fick nytt liv i och med en särskild jeansreklam från 1991(?) (och kanske den minst karaktäristiska låten slog igenom) samt att jag hade en klasskamrat som var totalsåld på The Clash och mer än gärna introducerade denna blandning av punk, rock, reggea-musik för oss tonårssökande själar. Detta innebar i praktiken att jag lyssnade på The Clash pre-jeansreklamen, vilket just där och då var otroligt bekräftande. ”London calling” gick varm där hemma i villakvarteret.

 GnR--UseYourIllusion1  TheCureWish  The-Pogues-Waiting-For-Herb-415251

 

Automatic for the people med R.E.M. 

Automatic-for-the-people

Vem har inte haft ”Everybody hurts” på repeat ev i kombinationen med ”Nothing campares to u” av Sinéad O´Connor?!

Tracy Chapman med albumet med samma namn

71drXDnv7dL._SL1057_

Jag fick skivan av min bror och mitt trettonåriga jag trollbands av hennes röst, gitarr och självklart av hennes texter. ”Fast car” gick på repeat.

cover_blackalbum_lg Medium_Kent_2 157985

Jag har säkerligen glömt massor av musik som påverkade mig då – då under låttextreciterandets tid och frågan är om något av ovan är en efterkonstruktion, t.ex. är jag tämligen övertygad om att jag inte lyssnade på Kent när de släppte sitt debutalbum (som trots detta finns i min skivsamling) utan något jag fann senare. Jag är också tämligen övertygad om att Guns n´roses inte har påverkat mitt liv något nämnvärt, men ville ändå ta med den då den spelades varm på Club Herman (ja, vi hade uteställen för uttråkade tonåringar då och ja, jag förstår poängen varför man inte ha liknande tillställningar idag).

4 reaktioner till “Musiken då?! – Veckans utmaning”

Kommentera

