Gården av Tom Rob Smith

Han sa att hon var psykotisk – ”Inget av det hon påstår är sant”. Hon sa att han var kriminell – ”Allt som den mannen sagt till dig är lögn. Jag är inte tokig. Jag behöver inte läkare. Det är polis jag behöver.”

En dag får Daniel ett förvirrande samtal från sin pappa som berättar att mamman är sjuk. Hon uppträder märkligt och är paranoid och kommer sannolikt att kontakta Daniel. Kort därefter dyker mamman upp i London och har en helt galen historia att berätta, vilket bland annat går ut på att anklaga pappan för att vara brottsling. I en stor väska har hon under flera månader samlat på sig bevis. Daniel tvekar. Vem ska han tro på? Hans bild av den lyckliga familjen slås abrupt sönder och han slits mellan de båda föräldrarna och deras olika ”sanningar”.

Det står snart klart att den sanning som Daniel levt i – att föräldrarna gjorde ett medvetet val att efter pensionen flytta till drömgården i Sverige – inte heller stämmer. Valet att bosätta sig på en gård en mil utanför Falkenberg på västkusten var snarare framtvingat av ekonomiska skäl än av drömmen om en idyllisk pension på den halländska myllan. Än värre blir det, enligt mamman, när den halländska landsbygden inte alls visar sig vara den harmoniska eller rofyllda plats de förväntat sig. Ondskan väntar runt varje husknut.

Gården består till stor del av mammans monolog då hon i kronologisk ordning berättar historien för sin son och efterhand lägger fram de bevis som hon bär i sin stora skinnväska. Trots detta så är boken spännande och du vill se hur pusslet passar samman eller inte. Handlingen bygger delvis på verkliga händelser vilket gör det hela lite mer intressant.

För en läsare som är född och uppvuxen i Falkenberg så förstår man att Tom Rob Smith har varit här eller har en tämligen god känsla för research (det första visade sig efter att jag kontaktat förlaget med min fråga). Miljöerna i Gården är i många fall identiska med hur här ser ut, men kanske hade staden beskrivits något annorlunda om man besökt staden idag. Tyvärr är det som så att jag fastnar lite för mycket vid miljöbeskrivningarna. Jag har svårt att släppa att det är min egen stad han skriver om. Emellanåt stannar jag där och tappar den röda tråden och funderar på författarens koppling hit. Men det är jag, inte du Smith!

Jag blir inte riktigt klok på hur Smith tecknar svenskarna. Aldrig är vi väl så traditonella som när någon utanför beskriver oss. Aldrig förr har vi dansat kring mången midsommarstång, farit runt på logdanser och sett allvarsamma luciatåg eller varit i närkontakt med älgar. Är det medvetet? Är det för att leva på myten om svensken, som kulturkollokollegan Lotta påpekar för mig? Eller är det helt enkelt så att detta är Smiths bild av sin mors hemland? Kan det vara moderns minne av landet? Frågor som väcks, men vi lämnar dem utan vidare kommentar.

Gården är en psykologisk spänningsroman där historien tar nya vändningar under läsningens gång. Ganska olikt något annat jag läst, men ibland tar, som sagt, detaljer (miljö och personporträtt) över läsningen och jag stannar upp vid annat än själva historien. Boken kommer nog inte sätta några större spår i mitt (gulfisk-) läsminne, som Tom Rob Smiths debutroman Barn 44 gjorde, men uppenbarligen slukades jag tillräckligt för att läsa ut den.

Kommentera

