Konsten att skapa en tjej av Caitlin Moran

Jag är en av få som inte direkt gillade Caitlin Morans Konsten att vara en kvinna och jag skrev mycket kort om den: ”Tyvärr väcker den inte så många känslor hos mig. Jag tycker inte att Moran talar till mig. Visst skrattar jag ibland, och nickar ibland. Visst finns där en igenkänningsfaktor. Det är dock inget nytt.” Jag älskar dock Caitlin Moran själv, hennes frispråkighet och okonstlade jag.

Med det sagt så hade jag inte så stora förväntningar på Konsten att skapa en tjej, men jag måste tillstå att jag gillade denna mycket mer. Jag gillar idén om hur man bokstavligen kan skapa om sig, göra en ny person och tanken på att detta är något man gör flera gånger i livet. Jag älskar också alla musikreferenser och får lust att botanisera i gamla skivor som ligger och dammar någonstans på vinden.

Boken handlar om Johanna Morrigan, som skapar om sig utifrån samlade tidningsutklipp, reklamannonser och idoler. Hon lyckas i tidig ålder komma in på en musiktidning som musikrecensent och därefter rullar det bara på och det är precis så mycket ”sex, drugs and rock n´roll” som man kan föreställa sig (och lite till). Det blir faktiskt så mycket av det goda att man så småningom tröttnar så smått på de detaljerade sexscenerna. Johanna har ett självskadebeteende där sex är en del av det och det gör stundtals ont att läsa. Inte minst med tanke på att hon är så ung.

Moran skriver intensivt och humoristiskt och svarar mot den bild man får av henne. En stark kvinna med många åsikter och med ständigt glimten i ögat. Att Johanna är Caitlin i mångt och mycket är inget att tveka över. Men nu känner jag mig nöjd. Jag vill läsa annat av Moran för hon besitter helt klart förmågan att berätta en historia. Ge oss mer Moran!

Andra som har skrivit om boken: Fiktiviteter
Vill du läsa ett utdrag kan du göra det här.

Kommentera

