Listor? ”Bah!” Utmaningar? ”Pfft!” Vårutgivning? ”Va?”

Oh my! Ni skriver listor, utmaningar till höger och vänster, boktior/tolvor och har stenkoll på vårutgivningen. Grön av avund kan jag bara avlägga ett endaste läslöfte: att läsa mer! 2015 ska icke bliva som 2014 när det kommer till läsning! Ve dig trötthet! Ve dig streamingtjänst! Ve dig latmasken! Nu ska här banne mig läsas!

rs_500x247-140408114123-tumblr_static_tumblr_m197eosvms1qi23vmo1_500_large

 

Någon tyckte dock att jag borde utmana min läsning mer. Och någon har säkerligen alldeles rätt. Först måste jag dock få igång läsningen, sen ska jag ”läsa utanför lådan”.

4 reaktioner till “Listor? ”Bah!” Utmaningar? ”Pfft!” Vårutgivning? ”Va?””

  1. Mitt nyårslöfte förra året var att läsa mer och resa mer, med läsningen bidde det knappt en tumme men då resandet inte varit så frekvent tidigare så gjorde mina tre utlandsresor och otaliga Stockholmstripper att just det löftet faktiskt infriades. Men, jag tänker ge mig själv samma löfte nästa år så om du springer på en bra och lämplig liten listutmaning i böckernas värld som jag skulle kunna ge mig på så tipsa gärna 🙂

    1. Kulturkollo har en utmaning som handlar om att läsa utanför lådan, men inga specifika titlar anges. Linda har en boktolva (läsa minst tolv av listans författare): http://www.enligto.se/2014/12/27/boktolvan-2015/
      En annan variant av utmaning: http://www.saganomsagorna.se/2014/12/kaosutmaning-2015.html
      Rena listor har dock inte dykt upp än (mig veterligen), men många kör varianten ”Hyllvärmare” – d.v.s. listar de böcker de har olästa i bokhyllan och kör efter den (en sådan borde jag verkligen ha).

      1. Såg utmaningen om att läsa utanför lådan men det är jag ganska bra på ändå, utöver det jag absolut inte vill läsa och då vill jag helt enkelt inte läsa det 🙂 Kaosutmaningen verkar spännande, men bitvis omöjlig… en bok om nycklar liksom… Hyllvärmare borde jag köra på, men den listan skulle ju bli gaaaanska lång. Jag skall känna på saken, borde nog ge mig i kast med någon utmaning för att kunna hålla löftet nästa år.

  2. Wow, jag hade också det som utmaning att läsa mer under 2014! Inte heller jag håller koll på vårutgivningen eller gör listor. Jag vill bara läsa mer.

    Av den enkla anledningen startade jag bloggen Läs Mer – För Oss Som Läser För Lite och Vill Läsa Mer och en tillhörande bokcirkel på nätet via facebook. (Och kolla hur långt jag kom på bloggandet (om ni surfar in på min blogg, hehe. Efter 17 augusti står där inte ett smack. Till mitt försvar började jag på en heltidskurs i litteraturvetenskap medan jag fortsatte jobba deltid). Det blev mer läsning så klart 2014 pga kursen men bloggandet och facebookandet halkade efter.

    Jag känner verkligen för ett lösare läsande just nu. Inga listor än så länge, inget stenkoll (om än lite koll ändå): jag vill bara läsa av pur njutning. Jag vill gärna dra liknande läsare till bloggen och facebookgruppen, alltså läsare som har ”nog med att få sitt livspussel att gå ihop”. Mitt 2015 årslöfte är att fortsätta blogga (så fler inlägg kommer att komma), fortsätta att administrera LÄS MERbokcirkel på facebook, gå min andra kurs i litteraturvetenskap ..och faktiskt försöka starta eget längre fram också som ska ha med böcker och läsande att göra.

    Jag håller tummarna för dig och ditt läsande! Det här var en mysig blogg! Hoppas du läser alla böcker du har bestämt dig för under det här året! /Magda

    https://lasamer.wordpress.com/ (hoppas du inte misstycker om jag länkar till min blogg)

Kommentera

