Varför vara lycklig när du kan vara normal?

9789174293616I den självbiografiska romanen Varför vara lycklig när du kan vara normal? (för övrigt en genialisk titel!) berättar Jeanette Winterson i spridda minnesbilder om sin stundom tragiska barndom som adoptivbarn till en religiöst fantastik och sadistisk mor och en frånvarande far. Den beskriver sorgen efter en förlust av sin historia, sitt namn och en grävande känslan av utanförskap, men också om litteraturens helande kraft. Winterson berättar om hur böcker var bannlysta i huset (förutom bibeln med kommenterande böcker) och hur hon helt enkelt fick börja läsa i smyg, vilket sannolikt vad det som räddade henne.

”Ju mer jag läste, desto mer kände jag mig över tid förbunden med andra liv och djupare själsfrändskapen. Jag kände mig mindre isolerad. Jag flöt inte hjälplöst omkring på nuets lilla flotte – det fanns broar som ledde över till fast mark. Javisst, det förflutna är ett annat land, men ett land som vi kan besöka, och när vi väl är där kan vi ta sådant som vi behöver med oss tillbaka.”

Barndomsskildringar av detta slag tenderar till att bli text där elände på elände staplas, men trots allt tragiskt så ryms det även mycket tragikomiska inslag: ”Hon [Mrs Winterson] hade kvar sitt Krigsskåp. Varje vecka stoppade hon in ännu en konservburk där – några av dem hade funnits där sedan 1947 – och jag tror att när den sista striden började var det meningen att vi skulle bo under trappan tillsammans med skopustmedlen och äta oss igenom burkarna. Mina tidigare framgångar med corned beef gav mig inget fog för vidare oro. Vi skulle äta våra ransoner och vänta på Jesus”. Utöver detta har hon en språklig förmåga som är ganska unik i sin ton. Jag skulle kunna rabbla citat på citat och hade jag bara haft en penna i närheten när jag läste den så hade boken näst intill blivit helt linjerad.

Utöver berättelser från barndomen beskriver Jeanette Wintersons resan från dess att hon flyttar hemifrån vid sextons års ålder till idag då hon är en etablerad författare. Den handlar om att finna kärleken och att som vuxen lära sig att älska, vilket hon aldrig fick lära sig som barn. Och inte minst handlar den om kärleken och passionen till litteraturen.

Kommentera

