Månadssummering september 2014 [insert valfritt utrop av förvåning]

Det känns som att det är triljoners, miljoners år sedan jag gjorde en månadssummering. Detta med den enkla förklaringen att jag inte läst tillräckligt många böcker för att kunna skriva ett sådant inlägg. Under september månad har jag otroligt nog läst fler böcker (9 st) än vad jag gjort under resten av året (8 st)! Visserligen en ovanligt ovanlig bra läsmånad, men visar kanske främst hur extremt lite jag läste under första halvan av 2014.

Christin Ljungqvist: Rävsång, Gilla böcker (2014)
Donna Tartt: Steglitsan, Albert Bonnier förlag (2014)
Gillian Flynn: Vassa föremål, Modernista (2014)
Alex Marwood: Granne med döden, Modernista (2014)
Hugh Howey: Ull, Norstedts (2014)
Jenny Jägerfeld: Här ligger jag och blöder, Din röst (2013) – ljudbok
Kristin Cashore: De utvalda – tankeläsaren, Bokförlaget Semic (2011)
Åsa Linderborg: Mig äger ingen, Storyside (2009) – ljudbok
E. Lockhart: Kanske är det allt du behöver veta, Lavender Lit (2014)

Nu har jag inte hunnit recensera alla än, men jag blev riktigt imponerad av Lindenborgs Mig äger ingen och mindre imponerad av Tartts Steglitsan. Två böcker var ljudböcker, vilket inte hör till vanligheterna och jag kom till insikt om hur fantastisk Katarina Ewerlöf är som uppläsare. Boken jag lyssnar på just nu, Majgull Axelssons Jag heter inte Miriam, har därför samma uppläsare.

4103986832_05c5e80997_o
Foto: Alper Tecer https://flic.kr/p/7fE1iE

Under september har jag också hunnit besöka bokmässan under dagarna två. Jag skrev ett par inför-inlägg på Kulturkollo: ”Hej! Skeptikern här igen.” och ”Bokmässepeppen med risk för antiklimax” och skrev om själva mässan här på Litteraturkvalster & småtankar: ”Dagen efter Bokmässan”, ”En ny favoritbok?” och ”Lördag – mässdag, mingel och middag”. Jag kan med förvåning konstatera att jag faktiskt överlevde bokmässan (nästan med förståndet i behåll!).

Kommentera

