Här ligger jag och blöder av Jenny Jägerfeld

2010 tilldelades Jenny Jägerfeld Augustpriset i klassen Årets svenska barn- och ungdomsbok samt Stora Läsarpriset för Här ligger jag och blöder, vilken inleds med ett minst sagt blodigt kapitel:

Skärmavbild 2014-09-26 kl. 16.19.22

Maja går på gymnasiet och när hon råkar såga av sig en bit av sin tumme under en skulpturlektion tror hennes omgivning att hon gjort detta med flit. Alla, utom hennes mamman som inte tycks bry sig alls. Hennes pappa oroar sig för att detta är ett tecken på att Maja inte kan verbalisera sin ångest, vilket hon har svårt att förstå. Hon har väl ingen ångest! Och skulle hon ha ångest har hon väl inga problem att verbalisera denna?!

Helgen kommer och hon gör, som hon brukar göra, varannan helg och åker till sin mamma i Norrköping. Det ovanliga är dock att mamman inte kommer och möter henne vid tåget och huset ekar tomt när hon väl har tagit sig dit. Var är mamma? Och varför ligger hennes mobil kvar hemma? Av en händelse snubblar hon in på grannens fest och där träffar hon Justin Case – killen med de rosa byxorna, som för en stund får henne att glömma den dunkande smärtan i tummen och den saknade mamman.

Jag lyssnade på boken som ljudbok, vilket inte är ultimat för mig då jag ibland vill komma vidare i texten snabbare än författaren läser. Därför upplever jag första halvan av boken som tämligen seg, men sen händer något och jag sugs in i Majas värld. Jägerfeld gestaltar Majas känslospektra på ett väldigt trovärdigt och tonårslikt sätt. Du slängs mellan mysteriet med mammans försvinnande, tillbakablickar som berättar om Majas och mammans minst sagt komplicerade förhållande, pappaoro, kompiskrångel, tonårsångest och kärlek naturligtvis.

Skärmavbild 2014-09-30 kl. 19.44.06

2 reaktioner till “Här ligger jag och blöder av Jenny Jägerfeld”

Kommentera

