Att läsa samma på samma tid och prata samma sak

Den här helgen har det handlat om samläsning, bokcirklande och annat som ligger i dess närområde på Kulturkollo. Både jag och Lotta (och Helena får jag smått chockartat tillägga. Who would have thought?!) är tämligen skeptiska det här att t v i n g a s läsa något, under en p å t v i n g a d period och sen sitta och a n a l y s e r a varendaste stickspår. Visst är det så att vi, i alla fall, jag raljerar något bara av det höga nöjet att just raljera. Nog är det så att även den här lustläsaren kan tycka det är alldeles fantastiskt att prata om det jag läst, hitta ny förståelse för boken och se karaktärer ur någon annans synvinkel. Emellanåt. Emellanåt vill jag bara lägga åt sidan och gå vidare.

ID-10070716

 

Jag är egentligen bara emot en endaste liten, yttepyttig, men ack så viktig detalj: att tvingas frångå min lustläsningsmetod i bokval och ”påtvingas” en diplomatiskt vald bok. Möjligtvis att jag kan framstå som trotsig, men den bjuder jag på. Samtidigt blir jag grön av avund för alla er som som både har bokcirklande kollegor, vänner som träffats i hundra år och diskuterat böcker, alla er som skickar hemliga bokpaket till en väl vald grupp och överraskar varandra med oväntad läsning och diverse fika, restaurang- och  hemlagad mat. Men jag orkar helt enkelt inte mä´t!

Kommentera

