Trehundrasextio sidor om en ensamvandring

När Cheryl är tjugotvå år har hon förlorat allt. Sin mor, sin familj, sitt äktenskap och sitt jobb. Fyra år senare står hon ledsen och förtvivlad i en kö i en friluftsbutik och på ren impuls tar hon ner en bok som handlar The Pacific Crest, som är en vandringsled som går från den mexikanska gränsen i Kalifornien, igenom Oregon och ända till Washington (och en bit in i Kanada ) genom såväl öken, snöklädda berg som regnskog. Utan någon större eftertanke beslutar sig Cheryl att hon under hundra dagar ska ensamvandra på The Pacific Crest. Med ett par för små vandrarkängor, med ingen som helst erfarenhet och en alldeles för tung ryggsäck sätter hon av på sitt livs äventyr.

9789175032917”Nu kunde jag börja. Jag tog på mig klockan, hängde solglasögonen om halsen i det rosa neoprenbandet, satte på mig solhatten och tittade på min packning. Den var jättelik och kompakt, lite gullig och respektingivande självständig. Den hade något besjälat för sig; i dess sällskap kände jag mig inte alldeles ensam. Den nådde mig till midjan när jag stod upp. Jag grep tag om den och skulle lyfta upp den. Den rörde sig inte. Jag hukade, tog ett stadigare tag om ramen och försökte igen. Jag kunde inte rubba den nu heller. Inte en millimeter. Jag försökte med båda händerna, med benen böjda som en tyngdlyftare, med armarna om den, med alla min krafter, med hela min viljestyrka, med allt jag hade. Och den gav inte med sig.”

Trehundrasextio sidor om en ensamvandring! Ni hör ju hur tråkigt kan det inte bli?! Men den blir faktiskt inte det. Varvat med själva vandringen berättar Strayed om händelser som leder fram till beslutet till att påbörja detta äventyr. Tyvärr är det väl så att vandringen väcker mer intresse än de historiska tillbakablickarna, vilket är lite synd, men boken är klart läsvärd ändå. Nog vill man ju veta hur det går för den oerfarne vandraren, hur länge står hon ut med skorna och den överdimensionerade väskan? Hur tänkte hon när hon packade ner ett tiotal kondomer? Kommer hon någonsin fram?

2 reaktioner till “Trehundrasextio sidor om en ensamvandring

Lämna en kommentar