Annars då?

Jo tack, jag sitter och fördriver tid. I brist på annat (eller i ärlighetens namn i stället för allt annat) slösurfar jag på IMDb och ser att Jennifer Lawrence möjligtvis kan vara påtänkt till Jeanette Walls The Glass Castle (Glasslottet), som är en stark roman om Walls egen uppväxt i en minst sagt bohemisk och dysfunktionell familj. Klart läsvärd! Jag gillar också Jennifer Lawrence så det vore intressant att se henne i den. Filmen är dock ännu bara i planeringsstadiet så det dröjer säkerligen innan vi får se den.

Nästa år kommer dock Before I go to Sleep (Innan jag somnar av S.J. Watson) med Nicole Kidman i huvudrollen som den amnesiska Christine, vilket känns som en trovärdig rollsättning. Inte minst när jag tänker på hennes roller i The Others, Åter till Cold Mountain och Lugnt vatten (om någon mer än jag minns den).

Något svårare har jag dock att se Charlize Theron som Libby Day i Dark places (Mörka platser). Visserligen har Theron gjort flera intressanta karaktärer (och väldigt bra dessutom), men jag tänker mig Libby som något… yngre(?). Nu är jag och Theron jämngamla, så missförstå mig rätt. Faktum kvarstår dock och trots vår blygsamma ålder så är vi inte jämngammal med Libby Day. Å andra sidan har Charlize Theron en remarkabel förmåga att förvandla sig. Hon kanske inte är helt fel ju längre jag tänker på det. Vad tycker ni?

2 thoughts on “Annars då?”

  1. Jag hade nog inte heller tänkt mig Charlize Theron som Libby, men å andra sidan är hon en grymt bra skådis. Särskilt när det gäller att spela roller som inte är helt odelat sympatiska. Och med tanke på filmindustrins allmänna åldersdiskriminering av kvinnor så tänker jag att jag hellre ser en skådis som är äldre än rollen än en som är yngre.

Kommentera

