#fiktivnovember enligt Litteraturkvalster

Jag har i år läst flera riktigt bra böcker och att rangordna en bok över alla andra är tämligen svårt, men årets bästa läsupplevelse (med reservation att vi trots allt har knappt två månader kvar på året) är än så länge svårslagen. Under en kortare stugsemester i början på juli månad satt jag och ömsom smågrät, ömsom fulgrät och ömsom skrattade mig igenom en känslomässig berg- och dalbana till bok. En bok som jag sedan dess missionerar om till alla som orkar lyssna; jag tipsar, tjatar och skickar som present med den korta argumentationen: du bara måste läsa den! Vilken läsupplevelse? John Greens Förr eller senare exploderar jag och det enda jag kan säga är: Du bara måste läsa den!

En av mina bloggfavoriter Fiktiviteter har fyllt fyra år och detta firar bloggen genom att under fyra veckor låta oss tävla om lika många överraskningspaket. Denna första vecka vill Helena att vi ska berätta om årets bästa läsupplevelse (behöver nödvändigtvis inte sammanfalla med den bästa boken) och det är precis det jag har gjort med ovan text. Läs mer om tävlingen här. Vill du läsa en recension en reflektion ett osammanhängande textflöde över min läsupplevelse med Förr eller senare exploderar jag kan du göra det här.

Avslutningsvis ett stort grattis till Fiktiviteter!

5 reaktioner till “#fiktivnovember enligt Litteraturkvalster”

  1. Tack, och tack för att du vill vara med!
    Greens bok har berört många av oss i år, jag har redan läst två andra inlägg i fiktivnovember om den (och den ligger högt upp på min lista när jag just nu försöker väja ut mitt eget bästa läsminne från året). Själv ska jag precis läsa den för andra gången i samband med en bokcirkel jag håller i på jobbet, jag har naturligtvis valt boken eftersom jag tycker att precis alla bör läsa den.

  2. Hm, jag är en av få som inte tyckte att boken var så berörande bra som det har framställts. Jag vet inte om det beror på att jag hade för höga förväntningar eller om det var för att det kändes som om man blev utsatt för lite emotionell utpressning av John Green, jag menar vem skulle inte bli berörd av cancer?

    1. Haha jag gillar din benämning ”emotionell utpressning”. Höga förväntningar är alltid ett gissel. Jag försöker medvetet läsa så lite jag kan om böckerna innan just av den anledningen.

Kommentera

