Bäst i sommar?

I veckans tematrio hos Lyran uppmanar hon oss att berätta om tre bra böcker som vi läst i sommar. Det är inte helt lätt då jag nästan uteslutande har läst just bra böcker, men här kommer i alla fall tre av dem:

Den bok som fullständigt knockade mig och som lockade till både skratt och fulgråt (att jag fick reda på att jag stod utan jobb samma dag underlättade troligen inte det sistnämnda) är Förr eller senare exploderar jag av John Green. En bok som jag numer tipsar om så fort jag får chans.

Ytterligare en ungdomsroman/cross over som jag fastat lite extra för är Kaninhjärta av Christin Ljungqvist och ”är såväl ett familjedrama, en ödesmättat grekisk tragedi, en annorlunda deckare som en modern spökhistoria.

Sist men inte minst vill jag även tipsa om Den bästa dagen är en dag av törst av Jessica Kolterjahn. Boken är en s.k. faktion där författaren utgår ifrån fakta men blandar med fiktion och beskriver ett år i Karin Boyes liv. Mycket läsvärd.

sommarböcker

4 reaktioner till “Bäst i sommar?”

  1. Jag har läst/lyssnat på de två förstnämnda böckerna, och håller med dig om att de var väldigt bra. Lyssnade på Förr eller senare… när min farmor var döende och på något vis fick jag tröst av den.

Kommentera

