Det stora Chimamanda Ngozi Adichie-längtet

Chimamanda Ngozi Adichie är en av mina absoluta favoritförfattare. Hon har en speciell berättarröst, en litterär ton som inkluderar såväl starka person- som miljöbeskrivningar. Adichie debuterade med Lila hibiskus, som i Sverige kom ut först 2010, det vill säga efter hennes stora internationella genombrott; En halv gul sol (2007). För ett par år sedan kom hennes novellsamling Det där som nästan kväver dig, som likt romanerna utspelar sig i Nigeria och handlar om frigörelse och om starka kvinnor som vågar möta sina rädslor. De berättar även ofta om hur det är att leva som exil-nigerian och om känslan av att vara ”mitt-emellan” – inte riktigt höra till någonstans (likt Jhumpa Lahiris noveller).

I september är den förväntade premiären på filmatiseringen av En halv gul sol, vilken bland annat har Thandie Newton i en av huvudrollerna (och som man kan känna igen från filmatiseringen av Toni Morrisons Älskade). Jag hoppas att den även går upp på en biograf nära mig.

I november kommer Chimamanda Ngozi Adichies Americanah ut i svensk översättning. En av alla fantastiska utgivningar som kommer att förgylla den mörka hösten. Längtet!

Läs mer om Chimamanda Ngozi Adichie:
Tre gånger Adichie
”The danger of a single story” 
Årets författare 2012
Världsbokdagen 2013

11 reaktioner till “Det stora Chimamanda Ngozi Adichie-längtet”

  1. Oj. Jag hade ingen ingen om att en filmatisering är på gång. Kul! Jag läste boken i bokcirkeln som jag är med i och det var många som tyckte att den var fantastiskt. Själv blev jag lite besviken faktiskt, för jag hade nog för höga förväntningar innan.. Framför allt tyckte jag att den kändes lång och att jag trots de många sidorna inte riktigt lärde känna huvudpersonerna.. :/ Det kan nog bli en väldigt stark film, hur som helst.

    1. Jag läste den en period av svår lästorka och upplevd också den emellanåt som lång, men lyckades ta mig runt det och fick en fantastisk läsupplevelse. Filmen får vi inte missa. 🙂

  2. Det känns som om ”En halv gul sol” är en film jag bara måste se. Älskade verkligen den boken! Det får bli att lämna min kära bondhåla en kväll i höst för att åka in till biografen i närmste större stad. Tack för tipset!

Kommentera

