På tal om det…

Karin Alvtegens Fjärilseffekten har fått mig att fundera. Jag gillar det här greppet att skriva. Att lägga ut små trådar som alla leder fram till en i förväg given händelse. Att alla de där små trådarna på något sätt hör samman. Det ena till synes obetydliga saken leder oundvikligen till det andra. Fjärilens vingslag som blir till en orkan på andra sidan jorden. På tal om fjärilseffekten så kan jag tipsa om två filmer som bygger på samma berättargrepp:

Crash (2004) som i likhet med Fjärilseffekten länkar samman flera människoöden som leder fram till en bilolycka. Handlingen är förlagd i ett rasistiskt LA där moraliska val, som på ett eller annat sätt, drabbar de skildrade människorna. Människorna som tycks vara oförmögna att kommunicera med varandra. Jag har sett den flertalet gånger och den är lika bra varenda gång. Se den!

Jag kom även att tänka på en annan film som bygger på fjärilseffekten och heter just: Butterfly effect (2004). Den handlar om en kille som försöker återvända till sin barndom för att förändra sitt öde. Fjärilseffekten tar dock oanade vägar och det blir inte som han från början tänkt sig.

Kan ni komma på fler böcker eller filmer som bygger på samma princip?

Kommentera

