Summering april 2013

Det har varit en bra läsmånad på flera vis. Jag har fått till inlägg om alla förutom den bok som jag läste först: Monster av Micael Dahlén. Jag skrev, raderade, skrev, ändrade och valde till slut att radera permanent. Anledningen till att jag gjorde detta var att jag fann mig vara en del av boken på ett högst otrevligt sätt. Monster handlar om ett antal dömda mördare som av någon outgrundlig anledning har gått och blivit populära (anhängare, fans och förälskade kvinnor). Under läsningens gång kröp det sakta in under skinnet på mig – insikten att jag och min nyfikenhet var en kugge i detta ruggiga spel då jag faktiskt köpt och läst boken om dem. Jag valde därför bort att skriva ett inlägg. 

April har dock inneburit världsbokdagen, ett nytt lästema och en titt på sommaren innan jag raskt hoppade över till höstläsningenSofi Oksanen mottog Svenska akademins nordiska pris, vilket jag uppmärksammade i ett inlägg och passade på att länka till ett inlägg om hennes författarskap.

Läsmånaden April har sett ut enligt följande:

Dahlén, Micael: Monster, Volante (2011)
Tartt, Donna: Den lille vännen, Albert Bonnier förlag (2003)
Marwood, Alex: Onda flickor, Modernista (2013)
Tóibín, Colm: En lång vinter, Norstedts (2012)
Lahiri, Jhumpa: Den indiske tolken, forum (2001)
Nyqvist, Michael: Dansa för oss, forum (2013)
Nilsson, Johanna: Gå din väg men stanna, Forum förlag (2011)
Goolrick, Robert: En egen plats, Historiska media (2013)
Link, Kelly: Fel grav och andra berättelser, X-publishing (2012)

Då har jag läst hela Tartts romanutgivning! Inte så stor bedrift dock då hon har gett ut två romaner på lika många decennier (att jämföra med Oates som jag omöjligt har en ärlig chans att läsa ikapp). Man kan inte annat än att bli nyfiken på Tartt så jag skrev ett inlägg om henne.

Jag har såväl fått igång novelläsandet som fått bockat av en författare som förblivit oförklarligt oläst (Tóibín). Det har även inneburit en härlig blandning av genrer: allt från noveller, spänningslitteratur, fakta, självbiografiskt till ångestladdad fiktion. En bra läsmånad med andra ord.

P.S. Är du sugen på att vinna ett exemplar av senaste numret av Granta, så pågår det en tävling just nu hos Med en bok i solen. D.S.

4 reaktioner till “Summering april 2013”

Kommentera

