Knappt vår. Långt till sommaren. Men nu är hösten här.

När jag väl har fått koll (nåja) på sommarens utgivning så börjar höstkatalogerna dyka upp. De sociala medierna hjälpte till att upplysa mig om detta. Tack Twitter!

Jag har slängt ett litet, snabbt och skummande öga på Norstedts och visst finns där en hel Omslagsbild: Torka aldrig tårar utan handskar: 3. Dödendel av intresse. Inte minst kommer Jonas Gardells avslutande del: Döden. Undertecknad känner sig dock lite kluven då hon själv har hajpat upp boksviten till svårslagna höjder. Den är säkert j ä t t e d å l i g. Säkert. Kommer inte alls bli berörd.
I n t e a l l s.

Omslagsbild: GränsenVad finns det mer? Jo, jag fastnar för en bok som heter Gränsen av Riikka Pulkkinen. Enligt förlagstexten ”problematiserar och diskuterar [Gränsen], den ställer viktiga frågor utan att leverera svaren. Bakom den gripande handlingen finns en genomtänkt etiskt ståndpunkt.” Boken tycks både bjuda på tankemödor som spänning och verkar ta upp en del tabubelagda ämnen såsom aktiv dödshjälp och kärlek mellan lärare och elev.

Det finns långt fler böcker än vad jag får in i detta lilla inlägg (se mer här), men i enlighet med det heliga tretalet så bör jag ju få in ett avslutande lästips inför hösten. Symmetri och ordning ni vet.

Omslagsbild: KattbarnenJag avslutar därför med ytterligare en debutant: Kattbarnen av Emma Nordlander. Boken handlar om tre syskon som lämnas vind för våg då deras pappa överger dem då deras mamma dör. Det är inte så att det råder brist på socialrealistiska barndomsskildringar, men det som kanske triggar min nyfikenhet lite extra är att det inte är den ”gamla vanliga” betongförorten som skildras, utan handlingen är förlagd i en mindre ort ”någonstans i Småland”.

Kommentera

