Nyfiken på världslitteratur?

Världslitteratur.se kan du som är nyfiken på litteratur och författarskap från andra delen av världen botanisera. Sidan är en del av ett projekt som drivs av Världsbiblioteket i Solidaritetshuset i Stockholm och syftet med projektet är att lyfta fram just världslitteraturen – ”en term som vi här låter stå för litteraturen från Afrika, Asien och Latinamerika”. Om du en gång var bekant med macondo.nu, så kommer du känna igen en del då Världslitteratur.se delvis bygger just på den sajten.

Hur som haver. Jag har sökt, letat, funnit och ställt samman (med bland annat Lyran och Annas bloggar som referenser) en lista på tio afrikanska författare och böcker som jag är extra nyfiken på. Jag undanber mig dock från att kalla det en läsutmaningen, för sakens skull, men faktum kvarstå: jag är nyfiken! Eller jo, jag ska visst kalla detta en läsutmaning, men tar bort alla tidskrav som brukar hänga samman med dylika läsprojekt.

Förra årets Lästema: Världen gick nästan i hamn, trots att undertecknad inte satsade allt för mycket tankekraft på det. I år vill jag satsa mer på afrikansk litteratur. En lagom lista. En lagom utmaning.

Allt går sönder av Chinuea Achebe (Nigeria)
Agaat av Marlene van Niekerk (Sydafrika)
Allt gott ska komma dig till del av Sefi Atta (Nigeria)
Minaret av Leila Aboulela (Förenade Arabemiraten)
Under lejonets blick av Maaza Mengiste (Etiopien)
I morgon fyller jag tjugo av Alain Mabanckou (Kongo-Brazzaville)
Aké – barndomsåren av Wole Soyinka (Nigeria)
Tropiska fiskar av Doreen Baingana (Uganda)
En blomma av blod av Ngũgĩ wa Thiong’o (Kenya)
Förändringar – en kärlekshistoria av Ama Ata Aidoo (Zimbabwe)

I november kommer en av mina absoluta favoritförfattare att släppa nytt: Americanah av den nigerianska författaren Chimamanda Ngozi Adichie. Stora längtet! Den inkluderar jag dock inte i ovan läsutmaning. Det är ingen utmaning alls att läsa hennes böcker. Det är ett måste!

4 reaktioner till “Nyfiken på världslitteratur?”

Kommentera

