Den berusande känslan av det perfekta blandbandet

Att få ner en hel värld i en liten novell är en konstart få förunnat. En bra novellist lyckas att på några få rader presentera en intressant historia. En fantastisk novellist är den som lyckas få in ett helt liv. Jhumpa Lahiri är en sådan fantastisk novellist.

Jag efterfrågade tips på bra novellsamlingar från er och fick flertalet finfina tips, bl.a. Bourdouxhe, som ligger och väntar på sängbordet. Lahiri var dock den författare som nämndes flera gånger och jag förstår varför. Jag läser varje dag en novell ur hennes samling Den indiske tolken och blev från första sidan betagen av hennes komprimerade livshistorier. Jag ska försöka hålla mig från att säga så mycket mer då jag tänkte skriva ett inlägg när samlingen är utläst.

Utöver Lahiri läser jag Den lille vännen av Donna Tartt. Jag har med andra ord fått till en perfekt blandning av litteratur att inhalera och söker varje lässtund som jag kan, trots påsklovande familjemedlemmar (ni kanske minns den berusande känslan när man fick till det perfekta blandbandet? Typ så.).

Vad läser ni?

10 reaktioner till “Den berusande känslan av det perfekta blandbandet”

      1. Just det svala mottagandet och genrebytet gör nog att jag har underskattat Rowling och är hittills positivt överraskad!

Kommentera

