Läsro? Här? Tillåt mig småle.

Veckans Bokbloggsjerka på Annikas bok- och kulturblogg har frågeställningen: Hur ser den ultimata lässtunden ut för dig? I det här huset får man inga kvalitetsmässiga lässtunder. Man får ta sig. Jag behöver ha lugn och ro och tystnad, vilket är svårt i ett hem med två åttaåringar. Man lär sig att anpassa sig och smyga undan eller ta tillfället i akt och läsa när maten står och bränner på spisen (ja, jag lär mig aldrig). Jag har dock på senaste kommit på att det finns ett guldläge: tidigt på morgonen. Vi har begåvats med barn som lätt roar sig själva på morgonens första timmar så då kan jag passa på att ligga kvar i sängen och läsa. En lagom härlig start på dagen (vilket tyvärr då endast kan ske på helgerna).

På den förhistoriska tiden, före föräldraskapet, älskade jag att förena sol och läsning på stranden. Numer är stranden föga avslappnande. Man är hela tiden på språng och får solbrända axlar och därefter tonas färgen ut i blekvitt ju längre ner på kroppen du kommer. Lättare är det att slappna av hemma i trädgården. ”Platt fall på en madrass” får jag nog utnämna till den ultimata lässtunden för mig (barn och man helst någon annanstans).

Typ här. Nästan. Mer grönt och mindre vitt.

 

8 thoughts on “Läsro? Här? Tillåt mig småle.”

  1. Minns när barnen var mindre, då blev det inte mycket läsande för min del heller, men nu är dom tonåringar och jag har massor med lästid 😉

Kommentera

