Jag vill också. Eller inte. Kanske. Eller?!

Ibland (läs: tämligen ofta) blir jag så förundrad (läs: trött/förbannad/småbitter) över min förmåga att undvika allt som kan upplevas som krav i läsningen. För att ta ett exempel: under förra året läste jag en hel del noveller, såväl enstaka som samlingar. Så när jag fick syn på Annas novellvåg tänkte jag att det är ju ”del av kaka” att skriva upp sig på ett sådant projekt. Sen jag satte de magiska orden ”jag är med” på pränt så har jag inte gått när en text som ens kan liknas vid en novell. Förrän idag då. Äntligen så satte jag de litterära tänderna i novellix-högen här hemma. Nu väntar jag in svallvågorna som ska föra mig vidare i novelläsandet.

Jag tittar med avund på alla bokälskare som läser med en brinnande målmedvetenhet. Det skrivs listor till höger och vänster, boktolvor, femman, tjugor, hundralistor och kanon och allt vad de heter. Mäkta imponerande är till exempelvis Nobelprisprojeketet, vars mål har varit att läsa en bok av alla nobelpristagare på två år. Nu har projektet gått i mål. Det är ju verkligen mäktigt! Är jag intresserad av att läsa alla dessa böcker? Nej. Men målmedvetenheten!

Det är inte så att det går nöd på mig. Missförstå mig rätt. Jag är en typisk nöjesläsare som kastar mig fritt mellan böcker, genren och stilar. Jag är nöjd. Men med lite fler mål hade jag kanske nått nya horisonter, sprängt ny litterär mark, som jag faktiskt vill. Men med tanke på att jag tar på mig propp och kåpa och håller för ögonen samtidigt som jag lallar högt så fort någon (läs: jag) säger läsutmaning eller skriv en läslista, så tror jag mig se att jag kanske når längre ut om jag inte sätter upp krav. Förhoppningsvis så når jag så småningom den där spännande litterära marken i alla fall, eller?

Lästema Världen från föregående läsår snurrar fortfarande i min arma skalle. Jag tänker emellanåt tankar som ”en månad med bara afrikansk litteratur” eller ”två klassiker i månaden”, eller ve och fasa jag hör mig själv tänka tanken ”fortsätter jag så här kanske jag har läst x antal böcker i slutet av året”. Men jag vågar inte skriva den där listan. Det är min självuppfyllande litterära profetia – min egen läsapokalyps. Jag avstår (fast jag fortfarande tänker tanken).

P.S. Någonstans i mitt slösurfande sprang jag faktiskt på en utmaning som lät både rolig och till och med möjlig. Utmaningen heter The Chaos Challenge och har 35 individuella punkter och målet är att nå 20 av dessa. Det är How hollow heart and full som har hittat den och översatt den till svenska. Jag säger inte att jag är på. Bara kanske. D.S.

9 reaktioner till “Jag vill också. Eller inte. Kanske. Eller?!”

  1. Det allra bästa är att hitta ett läsande som passar en själv och inte fundera så mycket på andras. Man blir bara skräckslagen och ångestladdad. Det är först i år som jag testar ett läsande med regler, i brist på bättre ord, för att testa hur det är. Annars gör jag i princip aldrig längre läsutmaningar och mina boktolvor, femman, tjugor, hundralistor and whatnot är grymt sporadiska och oseriösa 😉

    1. Det låter som en vettig inställning. Det är lätt att tappa lust när läsningen blir kravfylld. Men det kan säkerligen också hjälpa en att hitta nytt vägar. Jag är lite splittrad. 🙂

  2. Samma sak passar ju inte alla, så enkelt är det ju. Bara att inse och gilla läget. En del (som jag) älskar listor och utmaningar, en del går i baklås av samma listor och utmaningar.

  3. Jag känner helt klart igen mig, förväntningarna som man bygger upp på sig själv kan gå i baklås och så blir ingenting gjort istället.

  4. Jag älskar att hoppa på utmaningar, men slutför dem sällan. Det funkar det också! Men när det gäller ”riktiga” utmaningar känner jag igen mig. Känns det som krav skiter det sig garanterat.

Kommentera

