Finalister Sveriges Radios Romanpris 2013

På Sveriges Radios hemsida går det att läsa följande om priset: ”Sveriges Radio delar varje år ut ett romanpris till ‘en framstående svensk roman ur det gångna årets produktion’. Prissumman är på 50.000 kr. Det unika med detta pris är Lyssnarjuryn. Den förnyas varje år och består av bokläsande radiolyssnare i olika åldrar och med skiftande yrken som skrivit och anmält sitt intresse. Jurymedlemmarna läser de sex nominerade romanerna, diskuterar dem och utser tillsammans pristagaren.” 

I ärlighetens namn fetischar jag mig vanligtvis inte vid litteraturpris, mer än att de förhoppningsvis kan ge mig vägledning till bra litteratur (och ibland vägleder de direkt till sömnpiller). Men just i år finns det dels några av mina absoluta favoriter nominerade och dels är Marcus Stenberg med som en av den sjuhövdade läsarjuryn.

Idag är det dags att få reda på vinnaren. P1 direktsänder kl 18.15 och du kan se webb-tv via P1:s hemsida. De tre finalisterna är:

Eija Hetekivi Olsson, Jonas Brun och Lina Wolff Foto: Pressbild, Sara Mac Key
Foto: Ola Kjelbye, Sara Mac Key, Håkan Sandbring

Eija Hetekivi Olssons Ingenbarnsland, Jonas Bruns Skuggland och Lina Wolffs Bret Easton Ellis och de andra hundarna 

Må bäste bok vinna! (Skuggland är, av dessa, min personliga favorit, men då har jag ännu inte läst Bret Easton Ellis och de andra hundarna, som jag hört mycket gott om).

 

2 reaktioner till “Finalister Sveriges Radios Romanpris 2013”

Kommentera

